Becherovka – 13. karlovarský pramen

Becherovka, původním německým názvem Karlsbader Becher-Bitter je český bylinný likér, vyráběný v Karlových Varech společností Jan Becher – Karlovarská Becherovka kterou vlastní koncern Pernod Ricard. Vyrábí se z více než dvaceti druhů bylin a koření a neobsahuje žádné chemické přísady. Někdy se jí přezdívá „třináctý karlovarský pramen. Je to likér a řadí se k bitterům a obsahuje 38% alkoholu.

Historie

Roku 1805 přijíždí do Karlových Varů doktor Christian Frobrig z Anglie, který při odjezdu Becherovi daruje recept. Od roku 1807 Josef Becher začíná prodávat likér pod jménem English Bitter. Později se likér začal prodávat pod rodinným názvem Karsbader Becherbitter, tímto jménem byl světu znám až do roku 1945, kdy byla německá rodina Becherů vysídlena do zahraničí a likérka přešla i s receptem do státní správy. Nápoj se od té doby prodává pod českým název Becherovka.

Postup výroby

Becherovka se připravuje podle tajné receptury, po celou dobu stejným způsobem. Většina bylin pochází z Česka, ale ve směsi se najdou také suroviny ze vzdálených exotických oblastí, například Zanzivbaru, Srí Lanky, nebo Jižní Ameriky. Podle jiných informací tři čtvrtiny bylin a koření pocházejí ze zahraničí. Některé druhy prý rostou přímo v okolí Karlových Varů. Lze jen těžko rozlišit pravdivé informace a deinformace. becherovka si tak uchovává aureolu tajemství.

Výroba probíhá v místnosti zvané „Drogikamr“ (název užívaný ještě z doby Becherů) a trvá několik týdnů až měsíců. Připravená směs bylin je přesypána do pytlů z přírodního materiálu a na jeden týden ponořena do alkoholu, aby dokonale prosákla. Vzniklý extrakt se smíchá s vodou a přírodním cukrem a poté se vkládá do tanků ke zrání. Becherovka zraje přibližně dva měsíce a poté je stáčena do charakteristických zelených láhví. Po stočení ji ještě degustuje hlavní sládek.

Firma dodržuje přísná bezpečnostní opatření. Výrobní receptura je známa pouze dvěma lidem z celé firmy. výrobnímu manažerovi a výrobnímu řediteli. Tímto tajemstvím jsou doživotně vázáni a nemohou například společně cestovat. Traduje se, že se neobjednávají všechny suroviny naráz a že jsou navíc odebírány i některé druhy bylin a koření, které do likéru vůbec nepatří.

Ročně je vyrobeno cca 8 mil. litrů. Becherovka je momentálně nejprodávanějším likérem v segmentu hořkých bylinných likérů, tedy bitterů a momentálně se vyváží do téměř 40 zemí světa. Mezi nejsilnější exportní trhy patří  Německo, Slovensko, Ukrajina a Rusko. Kromě toho se vyváží také do vzdálenějších zemí – Japonska, Brazílie a Austrálie.

Podávání

Servíruje se jako aperitiv nebo digestiv, dále ve formě koktejlu či horkého nápoje. Její chuť a vůně nejlépe vyniknou, pokud je servírována ledově namražená (o teplotě −4 až −6 °C), proto je doporučeno uchovávat jí u ledu. Zaměstnanci bývalého sovětského konzulátu v Karlových Varech svého času pili směs becherovky a tradiční ruské vodky.

Z Becherovky je možné připravit několik známých koktejlů. K nejznámějším patří Beton, Red Moon, Beton Bitter, Beton s okurkou či retrokoktejl Koospol. Dalším známým koktejlem je B-Celebration, který byl připraven u příležitosti oslav 200 let výroby a jehož autorem je Aleš Půta. Becherovka se také využívá při přípravě horkých nápojů. Nejrozšířenějším je Horká Becherovka. Je také hojně využívána v barmanské mixologii po celém světě. Barmani z ní připravuji tradiční koktejly a horké nápoje.

Marketing

I v případě Becherovky pracuje marketing na plné obrátky s cílem vytěžit ze značky maximum. Ať už se jedná o způsob konzumace, vymýšlení teplých i studených koktejlů, tak i dalších příchutí, které mají upravenou recepturu a zpravidla obsahují méně alkoholu (lemond, nefiltrovaná, ad) viz foto.