Drahé versus kvalitní víno

Tohle bývá poměrně časté dilema při výběru vína.

Lidé se chtějí vyhnou levným patokům, chtějí si chtějí dopřát kvalitní víno, ale zároveň mnoho z nich neví jak takové víno poznat. Laik, který se ve vínech neorientuje si řekne, že kvalitní víno snadno pozná podle ceny, ale tak jednoduché to opravdu není. To by mohl i průměrný či podprůměrný vinař vysoko nacenit své produkty a čekat kdo se mu chytí do pasti.

Cena vína ani tak nesouvisí s jeho kvalitou, ale spíše s jeho exkluzivitou, tedy unikátností, omezenou produkcí a jedinečností.

Vůně vína je rozhodující

Rozeznat kvalitní víno od nekvalitního jde podle vůně dobře. Vůně by měla být čistá a harmonická. Pokud ucítíte při prvním přivonění nepříjemné zápachy, které jsou štiplavé a dráždivé, je to příznak vysokého obsahu těkavých látek.

Rozhodně neplatí, že čím starší je daný ročník vína, tím je i lepší. Kvalita se totiž liší ročník od ročníku, přičemž největší vliv na ni má počasí během daného roku. Vínu prospívá počasí vyrovnané, s dostatkem srážek během jara, slunečního svitu během léta a raného podzimu.

Vychutnávat dobré víno znamená, soustředit se již na první smyslové vjemy, tedy na posouzení zrakem a čichem. Především vnímání vůně můžeme usnadnit tím, že sklenicí lehce zakroužíme, a pak si přivoníme. Intenzivnější kontakt vína se vzduchem totiž jeho aroma zesílí.

Cena versus kvalita vína

Při výběru vína je to stejně jako u jiného zboží. Hledáme optimální poměr mezi cenou a kvalitou.

Vína existují kvalitní, nekvalitní, drahé i levné, známé i neznámé značky. masově vyráběné, ale také unikátní láhve.

Cena je pro většinu z nás tím, co v konečném důsledku rozhoduje, zda si produkt koupíme nebo nekoupíme. Mnoho lidí má už předem stanovou konečnou cenu, kterou chce za láhev vína utratit, někdy to bývá třeba jen 100 Kč, někdy 500 Kč, apod. Většina lidí se spíše zajímá o cenu samotnou než o její vyvážený poměr s kvalitou. Jedná se o tzv. akceptovatelnou cenu, vína.

Je otázka, kde se pohybuje cenová hladina, kolik by mělo stát kvalitní víno. Jaká je hodnota vína a jaká je jeho férová cena a zda jsou konzumenti ochotni tuto cenu za láhev vína zaplatit.

A jsou také lidé, kteří jsou ochotni zaplatit za láhev vína třeba několik tisíc korun, protože v něm tu hodnotu vidí a mohou si to dovolit. Nebo naopak existují ti, kteří nejsou ochotni za víno zaplatit ani sto korun.

Jako všude, i na trhu s víny platí zákon nabídky a poptávky. Z něj vyplývá, že o výši ceny vždy rozhoduje zákazník. Protože pokud o zboží nebude za danou cenu zájem, budou muset obchodníci hledat cesty, jak jej učinit pro klienty zajímavějším. A vždy bude na konzumentech rozhodnout se, zda chtějí vyšší kvalitu, zda jdou hlavně po ceně vína, nebo hledají co nejlepší poměr ceny vůči kvalitě vína.

Co vše se promítá do ceny vína

U každého vinařství budou náklady rozdílné, ale výroba vína se až tak moc neliší a je v principu stále stejná. Začíná založením vinice a pěstováním hroznů a končí až při prodeji vinné láhve.

  • Vinice a pěstování hroznů

Vinici je potřeba založit a ošetřovat. Je s tím spousta práce, která trvá dlouho, aniž by vinař viděl byť jen jedinou korunu – vinice prostě musí vyrůst než začnou plodit. A jsou zde zejména povětrnostní okolnosti, které vinař nemůže ovlivnit, hrozny mohou při deštích začít plesnivět, bez dešťových srážek zase nevyrostou, vinice může při velkých mrazech zmrznout, hrozny mohou být málo kvalitní a nevhodné pro výrobu kvalitního vína, je potřeba ochrana před škůdci….

Na pěstování hroznů je také potřeba technika, která se musí udržovat a obměňovat a pak je potřeba také platit pohonné hmoty a energie.

  • Výroba vína

Pro výrobu vína jsou potřeba stroje a další technická zařízení. Potřebujete víno vylisovat, uskladnit, nejčastěji v nerezových kvasných tancích či sudech. Pro výrobu vína jsou potřeba i další položky při jeho školení a filtrování a nesmíme zapomínat ani na stáčení do lahví, zátky, etikety, kartony, ad.

  • Zatřídění vína

Vinař, který chce prodávat například přívlastkové víno potřebuje zaplatit zkoušky, které ho do dané kategorie zatřídí. Dříve, než se vína dostanou na trh, projdou spoustou testů a analýz.

  • Skladování a doprava

Náklady na skladování vín na vinařstvích a náklady na distribuci do velkoobchodů či k odběratelům.

  • Daně a poplatky, zisk a marže

Dříve, než se k ceně finálního produktu připočte DPH ve výši 21%, je nutno započítat také poplatky státní správě, odvody vinařskému fondu za každý litr vína, dále náklady a odvody za zaměstnance, daň z příjmu, daň z pozemku či nemovitosti, a samozřejmě vlastní zisk vinaře.

Hotový produkt je následně potřeba prodat, tedy se k jeho ceně přičte položka marže obchodníka. Ta bývá různá, zpravidla se pohybuje od 20% výše.

Kolik by mělo stát dobré víno

Ochutnání

Je velmi příjemné, že čím dál více vinařství se zapojuje do jednorázových akcí otevřených sklepů či má v letní sezoně dlouhodobě pro turisty otevřeno. Ostatně nic nenahradí zážitek z vína než jeho vychutnání přímo v místě jeho zrodu a případně i s patřičným výkladem vinaře. Možnost víno před koupí ochutnat je největším bonusem nákupu u vinaře.

Ani to ale není spasitelné. Pokud už máte daný den něco vypito, nemusíte být v plné kondici a posoudit objektivní kvality vína. Taktéž specifické prostředí sklepa, a to nejen panující domácká bujará atmosféra, ale především možná cizí aromata, na která si nos ve sklepě zvykne a pak je ve víně necítí, mohou zásadně ovlivnit dojem z prezentovaného vína.

Někdy se pak nestačíte doma divit, co jste si to přivezli za víno, které ve sklípku chutnalo úplně jinak. Pokud nemáte dlouhodobé zkušenosti s víny daného vinaře, vyhněte se také nákupu na základě ochutnání vína z tanku nebo ze sudu. Víno je lahvováním výrazně ovlivněno a nikdy úplně stejně jako před ním chutnat nebude.

Informace od vinaře

Zatímco u městských vinoték do skladovacích prostor moc nevidíte a u supermarketu si nemůžete být jistí, jak dlouho lahve tráví vystavené na regále, vinaři optimální podmínky ke skladování vína ve sklepích či halách mají. Víno jim nikdy v teple a na světle dlouho nestojí, při koupi tedy máte jistotu, že lahev byla v optimálních podmínkách po celou dobu od lahvování.

Je-li přítomen přímo vinař nebo kvalifikovaný pracovník vinařství, neváhejte se co nejvíce na víno, které vás zaujalo, ptát. Je dobré vědět podrobnosti o jeho výrobě, o hroznech, ze kterých vzešlo. Nezapomeňte, že pokud jej pak budete sami nalévat ve společnosti či jej darovat, historky z vaší návštěvy vinaře z něj udělají ještě exkluzivnější lahev. Zeptat se vinaře můžete na jeho vlastní názor, na víno, kterého si nejvíce považuje, nebo víno, které je nejprodávanější.

Cena vína

Prohlížíme-li si nabídku v supermarketu, ve vinotéce či na internetu, můžeme si ceny vín dobře srovnat. Ve sklepě už je to obtížnější, ale tady by obecně jejich výše neměla být na prvním místě. Mnohem více tady vstupují do hry sympatie k filozofii či přímo osobě vinaře, jeho pohostinnost, celková atmosféra.

Mezi oficiálními vinaři jsou také lidé, kteří vyrábí víno při jiném zaměstnání a nemusí je uživit, ale i tito jsou oficiálně registrovaní, odvádějí daně a jsou plně pod kontrolou státních orgánů.

Je ale část vinařů, kteří víno vyrábí neoficiálně, jen pro svou potřebu, ale ve skutečnosti jej nabízí a prodávají turistům. Právě tito jsou mnohým registrovaným vinařům trnem v oku více než legálně označený dovoz vína ze zahraničí. Cenově jim totiž nelze konkurovat.

Je nutné mít na paměti, že většina nákladů je nepřímo úměrná velikosti vinařství. Při obrovské produkci se náklady rozpustí do mnohem většího množství vína a rozpočet na jednu lahev je pak nesrovnatelně menší. Stejně tak je výhodou nákup například lahví, uzávěrů, etiket ve velkém, než v malém množství.

Závěr

Za každou lahví vína se skrývá spousta práce, která musí být udělána, než se láhev dostane až k obchodníkovi a vy si jí budete moci vybrat.

V supermarketech a vinotékách najdete ta nejlevnější vína, zejména z dovozu a od velkých vinařských podniků. A některá z nich nemusí být vůbec špatná. Rovněž tak není pravidlem, že vám každá vinař nabídne vyšší kvalitu. Nákup vína u vinaře má své kouzlo, zejména, když ho můžete před nákupem ochutnat přímo na místě.

Ochutnávejte, degustujte a očichávejte a kupujte to, co vám chutná, za cenu kterou jste ochotni zaplatit.