Instantní pivo v prášku

S trochou nadsázky bychom instantní pivo v prášku mohli nazvat jako svatý grál všech pivařů a konečné řešení.

Většina z nás si už zvykla na instantní kávu, instantní nudle nebo třeba polévku.

Uvědomte si, že podstatnou část piva tvoří voda. Pokud bychom jí dokázali ve výrobním procesu eliminovat, ušetřili bychom značné prostředky.

Už by nebylo nutné tahat těžké basy s pivem, řešit zálohování obalů, čisté trubky, přepravu v cisternách, pivní tanky a mnoho dalšího. Stačilo by jen zakoupit prášek a doma si ho rozmíchat ve vodě, stejně jako kdysi šumák. Získali byste tak zcela rovnocený nápoj, který se dnes prodává v láhvích pod označením pivo.

No není to báječné? Je to báječné!

Jak by asi řekl slavný německý teleshoppingový prodejce Horst Fuchs.

Češi – to je národ pivařů

Češi jsou národem pivařů a dokazují to i statistiky, podle kterých vypijeme nejvíce piva za rok.

Pro úplnost je třeba dodat, že odborníci očekávají i u nás pokles konzumace piva. Je to dáno zejména odlišným životním stylem mladší generace, která není zvyklá jít po práci, nebo po škole do hospody na jedno a zkonzumovat tak 8 – 10 piv za večer.

Mladí raději navštěvují bistra a kavárny, kde konzumují kávu a dortík. Mimochodem podle výzkumů prý mladé už ani příliš nezajímá sex a raději hrají hry na počítači… Nicméně tento jev má za následek to, že tržby kaváren a bister nadále rostou a klasické, zejména venkovské hospody, kde se nevaří skomírají a krachují.

Pivo

Pivo známe v tekuté podobě, kterou si vychutnáváme z plastových nebo skleněných lahví, z kelímků, plechovek nebo ze sklenic. Dokážete si ale představit instantní pivo? Instantní pivo ale není aprílovým žertíkem, ale skutečným produktem pivovaru, který ho považuje za budoucnost piva.

Pokud nám nějaký národ může v konzumaci piva konkurovat, jsou to Němci. Právě v jejich domovině vzniklo něco, co nemá zatím ve světě obdoby. 

Německý klášterní pivovar Klosterbrauerei Neuzelle vyvinul podle svých slov první práškové pivo na světě. Jedná se o pivo s nulovým obsahem alkoholu a vysokým obsahem dextrinu. Vzniklo tak, že bylo před zpracováním uvařeno jako obvykle a následně přeměněno na prášek, který se rozpustí ve vodě.

Produkt byl vyvinut s finanční podporou německého spolkového ministerstva pro hospodářství a energetiku a ve spolupráci s dalšími nejmenovanými technologickými partnery. O prvním práškovém pivě bylo možné slyšet už v roce 2019, kdy ho ukázal indický pivovar Kingfisher. Nakonec se ale ukázalo, že jde jen o aprílový žert. Instantní pivo od pivovaru Klosterbrauerei Neuzelle ale aprílovým žertem není a pivovar s ním chce dobýt svět.

Německý pivovar Klosterbrauerei Neuzelle chce změnit způsob výroby piva zkrácením procesu a menší spotřebou surovin a energie. Zatím není jisté, jak veřejnost tento produkt přijme, proto pivovar plánuje uvádět na trh do poloviny roku 2023 práškové pivo v malých množstvích, aby otestoval jeho popularitu.

Hlavní výhodou by měla být zejména nízká hmotnost, která masivně sníží náklady na dopravu. Produkt má jen 10 % hmotnosti běžného piva, zbylých 90 % tvoří voda, ve které se prášek rozmíchá. Právě nízká hmotnost činí z tohoto piva atraktivní produkt pro vzdálené trhy, jako je Asie a Afrika, kde jsou náklady na dopravu vyšší.

Alkoholická verze piva se vyvíjí

Společnost však chce rozšířit výrobu a zavést kromě nealkoholické verze i alkoholickou. Spotřebitelé v Evropě jsou klasickému pivu oddaní, ctí tradici, zakládají si na věrnosti ke značce a málokdy se odhodlají okusit něco nového. Ve světě je to ale jiné a společnost si slibuje, že by svým produktem mohla narušit tradiční obchodní model piva a globálně cílit na širokou škálu nových spotřebitelů.

Akcionář klášterního pivovaru Neuzelle, Helmut Fritsche, prohlásil: „Vzhledem k tomu, jak se chováme k životnímu prostředí, nastal čas otestovat klasickou výrobu piva a logistiku. Miliardy litrů vody se přepravují spotřebitelům po celém světě, protože se pivo skládá až z 90 procent z vody. Z hlediska životního prostředí již šetříme na dopravě, ale zatím ne na využití zdrojů a výrobních nákladech.“

Obchodní potenciál i velké úspory

Investoři jednají s Klosterbrauerei Neuzelle o tom, jak uvést její nový obchodní model do praxe. Z hlediska životního prostředí společnost už ušetřila na dopravě, ale stále se musí soustředit na využívání zdrojů a snižování výrobních nákladů. Instantní mok společnosti má potenciál změnit způsob výroby piva, snížit náklady a méně zatěžovat životní prostředí. Zatím je jen ve hvězdách, jestli se instantní pivo ve světě ujme, ale jeho potenciál je rozhodně velký.