Opileckých incidentů na palubách letadel stále přibývá

Alkohol je dnes v letectví až na výjimky široce dostupný. A tato situace prakticky téměř všem vyhovuje.

Letiště mají příjmy z pronájmu prodejních ploch a také provize z prodeje alkoholu ve svých prostorách, prodejci alkoholu, ať už se jedná o duty free obchody, letištní bary, kavárny nebo restaurace mají na prodeji alkoholu svojí marži a aerolinky si také, až na výjimky, prodejem alkoholu na palubách svých letadel vylepšují své hospodaření a zvyšují zisky.

Čím dál častější potyčky, a to jak slovní i pěstní a další opilecké incidenty na palubách letadel opětovně rozpoutávají debatu o podávání alkoholických nápojů v letadlech a v prostorách letišť. Na to, zda by měl být prodej této celospolečensky tolerované drogy obsahující líh během letecké přepravy omezen, či zcela zakázán panují rozdílné názory.

Opilecké incidenty

Namátkou pouze několik příkladů z ledna a února 2024:

  • V lednu 2024 byla v USA obviněna žena, která si posilněná alkoholem a naštvaná z nemožnosti okamžitého využití toalety během letu z Orlanda do Filadelfie na palubě stáhla kalhoty, vystavovala genitálie a pasažérům vyhrožovala smrtí. V USA jsou tyto incidenty vyšetřovány jako federální zločin a tak jí hrozí trest vězení v desítkách let a samozřejmě také velká pokuta.
  • V lednu 2024 sehrál alkohol jednu z hlavních rolí v opileckém incidentu, kdy během letu s JetBlue Airways z Londýna do New Yorku museli pasažéři zpacifikovat cestujícího, který se choval agresivně. Opilý muž se během letu napadal posádku a tak několik spolucestujících zareagovalo a přispěchalo palubnímu personálu na pomoc. Muž byl opět po přistání předán policii.
  • V únoru 2024 evidentně podnapilý cestující v obchodní třídě napadl stevarda na palubě letecké společnosti Emirates, mířící ze Spojených arabských emirátů do Pákistánu. Napadenému stevardovi přispěchal na pomoc kolega a společně muže napřed uzemnili a následně znehybnili pomocí umělohmotných pout, která jim podala letuška. Po přistání byl muž předán policii.
  • V únoru 2024 se během letu aerolinek Ryanair na lince ze skotského Edinburghu na kanárský ostrov Tenerife strhla dokonce hromadná opilecká rvačka, při níž létaly pěsti i lahve. Cestu označili někteří cestující za nejstrašnější let v životě. Pilot se po konzultaci s orgány řízení letového provozu rozhodl odklonit stroj z plánované trasy a přistál v portugalském Portu, kde byli problémoví cestující předáni policii.

Jak se řeší opilý cestující?

Konzumace alkoholu sama o sobě problematická není, někteří cestující tak mohou snižovat svůj strach z létání nebo třeba oslavují s přáteli začátek či konec dovolené. Problémem se to stává až v kombinaci s opileckým nebo až agresivním chováním, v důsledku ztráty kontroly, vlivem konzumace alkoholu, kdy může docházet k obtěžování jiných cestujících, nedodržování pokynů bezpečnostních pracovníků nebo dalšímu nedodržování závazných pravidel letiště.

Na letišti

Nevhodné chování v důsledku opilosti bývá nezřídka důvodem pro vyloučení pasažéra z letecké přepravy či vykázání z areálu letiště. Není to nic výjimečného a na větších letištích se to stává prakticky několikrát denně. Vše řeší letištní bezpečností služba, v závažnějších případech může být vydán příkaz k neprodlenému opuštění prostor veřejných hal letiště, případně kontaktována policie.

V reálném provozu se skutečně můžeme setkat se situacemi, kdy jsou cestující nebo další osoby pohybující se v areálu letiště vykázány nebo jim není umožněn nástup na palubu letadla. Nadměrná konzumace alkoholu patří k častým důvodům. Odehrává-li se výtržnost či jiné problematické chování v průběhu bezpečnostní kontroly, řeší situaci primárně aerolinky. Případné rozhodnutí o vyloučení cestujícího z přepravy řeší letecká společnost. Poslední slovo má pak kapitán letadla.

Obvykle se nejedná o divoké opilecké incidenty popsané v úvodu článku, ale spíše o fyzickou neschopnost absolvovat nezbytné procedury bezpečnostní kontroly v důsledku opilosti. Někteří cestující se vzhledem k opilosti sami nejsou schopni dostavit třeba k bezpečnostní kontrole nebo ji absolvovat alespoň v rámci přijatelných možností standardním způsobem Tito cestující ale nebývají nijak agresivní, bohužel sami nejsou schopni odbavení absolvovat.

Ve vzduchu

Nutno podotknout, že aerolinky se snaží incidentům opileckým incidentům předcházet a pasažéry při nástupu personál vizuálně kontroluje. Kdo je zjevně opilý na mol, ten se zpravidla na palubu letadla vůbec nedostane a bývá mu odepřen vstup. Rovněž tak prodej alkoholu na palubě letadla během letu bývá limitován a zjevně opilému pasažérovi už není umožněn nákup další rundy.

Výtržnosti ve stavu opilosti přímo na palubách letadel pak často vedou i k zákazu létání s aerolinkami, poměrně běžné jsou i incidenty se zvracením a močením před zraky ostatních spolucestujících.

Takový opilý a agresivní cestující bývá zpacifikován, připoután k sedačce a po přistání letadla předán policii. Pokud je ohrožení bezpečnosti letu závažnější, bývá let odkloněn na nejbližší letiště, kde je opilec po přistání vyloučen z přepravy a opět předán policii. Nutno podotknout, že to pro letecké společnosti znamená nemalé dodatečné náklady.

Dostupnost alkoholu v letecké dopravě

Alkohol je běžně dostupný na většině světových letišť, a to jak v duty free obchodech po odbavení, tak v restauracích či saloncích.

Co se týče konzumace alkoholu na palubách letadel, naprostá většina aerolinek v rámci restrikcí zakazuje pití lihovin, které samy neservírují. Značné množství cestujících to ale porušuje a vymýšlejí různé triky, jak vlastní alkohol do letadel propašovat, či otevírá lahve zakoupené v duty free obchodech, jež mají zůstat netknuté až do cílové destinace.

Faktem však zůstává, že konzumace alkoholu hraje nemalou roli ve značném množství incidentů na palubách letadel. Jejich aktéři si ve stavu podnapilosti samozřejmě neuvědomují, co řešení problémů s jejich potenciálně nebezpečným či rušivým chováním způsobuje. Tyto incidenty opravdu rozptylují pozornost palubního personálu i pilotů. Opilí neukáznění cestující ohrožují bezpečnost desetitisíců letů ročně.

Podle mnohých názorů by množství alkoholu, které je možné zakoupit a zkonzumovat v letadle, mělo být limitováno. To by ale nešlo ruku v ruce s příjmy leteckých společností z jeho prodeje na palubách.

Alkoholu mají navíc lidé během cestování letadlem, obzvláště směřují-li na dlouho očekávanou dovolenou, tendenci pít větší množství a v méně obvyklé časy. Chtějí si více užít čas strávený na cestě a v podstatě už oslavují volno. Klidně v ranních hodinách a často bez pořádného jídla v žaludku, jež by částečně mohlo zmírnit jeho účinky.

Důvodem pití většího množství alkoholu v letadle může být i skutečnost, že stejně jako jídlo, i alkohol chutná ve vysoké nadmořské výšce trochu jinak. Cestující tak mohou drobné nedostatky v chuti snažit dorovnat jeho zvýšeným množstvím.

Některé letecké společnosti patří mezi tzv. suché a zákaz alkoholu ve svých letadlech praktikují. Kupříkladu letecká společnost Saudia, národní dopravce Saúdské Arábie, neservíruje ve svých letadlech alkohol, ani neakceptuje, aby pasažéři přepravovali či pili vlastní alkohol na jejich palubách. Rovněž tak v jejích saloncích není alkohol dostupný.