Hard Seltzer – Tvrdá soda

Dnes si představíme minimálně u nás relativně nový druh alkoholického nápoje. V zahraničí, zejména v USA a Mexiku je však již vemni oblíbený a populární.

Výrobci alkoholických (i nealkoholických) nápojů se snaží neustále vyvíjet nové produkty kterými by mohli oslovit novou generaci spotřebitelů, kteří v rámci revolty nechtěj pít to samé co jejich rodiče a vyhledávají tak modernější varianty alkoholických nápojů.

Možná si vzpomenete jak se u nás před pár lety přehnala vlna Redbullů s vodkou, radlerů, různých alkoholických koktejlů – mixdrinků all in one, ovocných piv a nyní pak vlna pivních speciálů a řemeslných piv. Hard seltzer je jen další v řadě.

Původ Hard seltzer

Název Hard Seltzer je odvozen od „Seltzer“, což je název pro sodu v USA a „Hard“, což představuje alkoholický nápoj. Kombinace těchto dvou prvků vystihuje tuto kategorii alkoholického čirého perlivého drinku doplněného ovocnou příchutí.

Tato bublinková voda je nápojem, který vznikl ve Spojených státech amerických. Stalo se tak teprve v roce 2013 a autorství je připisováno sládkovi Nicku Shieldsovi, jenž se coby člen 5. generace staral o rodinný pivovar. K myšlence na tvrdou sodovku – nesla název Spiked Seltzer – jej přivedl zážitek z jinak prázdného baru, kde si pět dam objednávalo jednu vodku se sodou za druhou.

Nápad přímo obohatit alkohol o oxid uhličitý byla trefa do černého. Hard seltzer se velmi rychle zařadil mezi nejoblíbenější drinky v USA, Kanadě i Austrálii a přední příčky v konzumaci si drží dodnes.

Jen o pár let dříve přitom nápad na hard seltzer teprve dozrával v hlavě amerického sládka. Při bližším zkoumání není raketový růst popularity alko sodovek ničím překvapivým. Je to mladý a sexy nápoj, vzniká z přírodních ingrediencí a bez lepku, není kaloricky náročný jako jiné drinky. Právě v tom zřejmě leží klíč k úspěchu především mezi mladšími konzumenty.

Hard seltzer pochází z USA, ale ta nejpopulárnější světová značka je však zakořeněna v Irsku –  White Claw Hard Seltzer, produkovaný společností Mark Anthony Brands International, na světové pulty poprvé zamířil v roce 2016. Tím v podstatě odstartoval sodovkovou revoluci.

Irský nápoj dominuje americkému trhu, na jeho vrub šla více než polovina všech v USA prodaných seltzerů. Prodeje White Claw každoročně i nadále stoupají.

Technologie výroby nápoje

Výroba tohoto drinku je úzce spjata s výrobou piva, používají se pivovarské kvasnice,

Nepoužívají se zpravidla žádné umělé látky, konzervanty ani umělá barviva. Výroba probíhá přirozeným způsobem – kvašením, podobně jako pivo. Základem je měkká voda, která společně s cukerným sirupem tvoří základ pro proces kvašení/fermentace. Požadované hladiny alkoholu a CO2 se dosáhne přibližně po 6 dnech fermentace pomocí pivovarských kvasnic. Na závěr nápoj projde filtrací, díky které je výrobek křišťálově průhledný. Pro zvýšení své osvěžující chuti je následně obohacen o přírodní zpravidla ovocnou příchuť.

Hard Seltzery zaznamenávají obrovský úspěch u spotřebitelů na americkém trhu, kde je vyrábějí již téměř všichni přední výrobci piv.

Marketing

Tento nápoj trochu klame tělem, protože je to chuťově sladká limonáda, ale obsah alkoholu je kolem 5%, což odpovídá silnějšímu pivu.

Výrobci ho propagují jako nový drink pro setkání s přáteli, který by měl pít každý, kdo chce být in a který by se měl konzumovat ve velkém na každé párty. Je propagován také jako zdravý produkt (bez umělých barviv a konzervantů), ale nenechte se zmást marketingovými triky, je to sladké a obsahuje to poměrně dost alkoholu. Zdravé je to tedy asi jako pivo, protože i technologie výroby je obdobná. A dokážu si představit, že pokud to s konzumací přeženete, budou následky horší než po pivu, už jen kvůli té sladké a ovocné složce.

Závěr

Pokud rádi ochutnáváte nové nápoje, určitě vyzkoušejte, mějte ale na paměti, že sladká a osvěžující ovocná chuť dokáže docela dovedně maskovat relativně silný alkoholický nápoj.

Příchutě jsou v drtivé většině ovocné, zejména citrusové, maloobchodní cena nápoje začíná někde okolo 25 Kč za plechovku o objemu 0,25 litru, případně 0,33 litru dle obchodní strategie značky. Nápoj vyrábí v podstatě každá pivovarnická společnost, která na trhu něco znamená i mnoho menších společností a je běžně k dostání v maloobchodní prodejní síti i barech. Pije se důkladně vychlazený.