Neuvěřitelný příběh Red Bullu

Red Bull zná dnes již téměř každý a tento název se stal synonymem pro energetické nápoje všeobecně.

Za tímto nápojem však stojí až neuvěřitelný příběh o velkém odhodlání, přes strastiplnou cestu a balancování na hraně bankrotu, až k obrovskému celosvětovému úspěchu. Je to příběh jako z pohádky, protože má šťastný konec, ale jen nepatrné procento podobných příběhů končí šťastně, v drtivé většině případů se to nepovede, prostě se to někde po cestě zvrtne a investoři o své peníze přijdou.

Dietrich Mateschitz

Dietrich Mateschitz (1944 -2022) byl rakouský podnikatel, spoluzakladatel společnosti Red Bull GmbH, v níž vlastnil 49procentní podíl. Jeho majetek odhadl v době jeho smrti časopis Forbes na 25 miliard dolarů.

Dietrich Mateschitz se narodil se do učitelské rodiny slovinského původu v malé vesničce v rakouském Štýrsku, tehdy součásti velkoněmecké říše. Bylo mu 28 let, když vystudoval marketing na Obchodní univerzitě ve Vídni. Začal pracovat pro koncern Unilever, pak Jacobs Coffee, až se stal mezinárodním marketingovým ředitelem pro německou firmu Blendax, která prodávala zubní pasty a kosmetiku. Tuto firmu později odkoupila společnost Procter and Gamble.

Pro nás je podstatné, že měl velké zkušenosti z obchodu a marketingu, což bylo pro celosvětový úspěch Red Bullu jako energetického nápoje rozhodující, protože mu to pomohlo přetavit svojí vizi v realitu.

Na počátku byla náhoda

Dietrich Mateschitz vyrazil na služební cestu do Thajska, kde řešil byznys s místním distributorem své firmy. Mezi řečí se jen tak mimochodem dověděl, že existuje nějaký místní drink, který je tam zejména mezi řidiči kamionů a dělníky velmi populární, protože dokáže překonat únavu.

Dietrich Mateschitz tento nápoj ochutnal a jeho účinky byl doslova ohromen, protože s jeho pomocí snadno překonal jet lag. Jako člověk z korporátního byznysu si okamžitě uvědomil, že nápoj skýtá obrovský byznysový potenciál.

Psal se rok 1987 a tehdy čerstvě 40ti letý Mateschitz dává v korporátu výpověď a zakládá společně s thajským distributorem v Rakousku společnost Red Bull. Oba dali dohromady milion amerických dolarů ze svých vlastních peněz do rozvoje této značky.

Krušný start firmy

Mateschitz nechal udělat několik rozborů nápoje, aby vědecky podložil jeho energetické účinky a také zdravotní nezávadnost, což se obojí potvrdilo.

Začala práce na ladění receptury a návrhu obalů. Původní nápoj nebyl sycený oxidem uhličitým. Také současná chuť nápoje je o hodně jiná než chuť původního thajského nápoje.

Jen vyřízení licence k prodeji energetického nápoje v Rakousku, trvalo mu tři roky. Ani výsledky tehdejších marketingových průzkumů nebyly příliš slibné. Lidem nápoj nechutnal, protože byl prý příliš sladký, nezaujalo je ani logo a nakonec ani samotný obal se jim nelíbil. Během následujících dvou let Mateschitz společně s thajským společníkem utratili všechny peníze co do firmy vložili, protože stále věřili své vizi.

Dále společnost sami financovali. Mateschitz si také uvědomil, že rakouský trh není, pro takový druh byznysu, dostatečně velký. Proto se rozhodl rozšířit podnikání do dalších zemí – Maďarska, Německa a Velké Británie. Teprve po třech letech od založení společnosti se dostala první plechovka nápoje do prodeje. Výsledky první desetiletky podnikání s Red Bullem nebyly přesvědčivé a společnost pravidelně končila ve ztrátě, která se kumulovala.

V té době prostě energetické nápoje nikdo neznal. Nikdo je nepoptával a nikomu nechyběly. Bylo potřeba vytvořit trh, aby byla poptávka. Mateschitz rychle pochopil, že v Evropě nemůže jít primárně o nápoj pro řidiče kamionů a dělníky jako je tomu v Thajsku a také, že musí být prémiový, s velkou marží a tedy poměrně drahý.

Rozhodl se také, že se vůbec nebude zabývat přímo výrobou a nápoj si nechával vyrábět externě – u nápojových společností.

Chytrý marketing rozhodl

Shromáždil kolem sebe tým špičkových odborníků a rozjel celosvětovou marketingovou show. Mateschitz cíleně investoval do viditelných kampaní s velkým ohlasem, aby svou značku dostal do povědomí lidí. Od samého začátku nešel běžnými zaběhnutými cestami a postupy.

Red Bull přenesl do barů, kde se jako studentské pití začal míchat s alkoholem. Také slogan „Red Bull vám dává křídla“ byl geniální počin. Zpočátku měli tuto limonádu v oblibě především sportovci kvůli doplnění energie. Později se však Red Bull ve velkém začal konzumovat také v klubech. Dnes je nejznámější kombinace energetického nápoje s vodkou.

Dalším krokem pak byl sponzoring exkluzivních a adrenalinových událostí, které značce zajistily silné pokrytí po celém světě. To zahrnovalo podporu asi pěti set extrémních sportovců, kteří závodili často ve velmi netradičních disciplínách. Aktivita Red Bullu ve sportu se postupně rozrostla až na vlastní stáje ve Formuli 1, leteckou akrobacii, nebo celé fotbalové kluby, nesoucí jméno firmy.

Kolem energetického nápoje Red Bull se Mateschitzovi podařilo vytvořit celý nový prostor. Svět, který podporuje sport a také na něm opravdu hodně vydělává, od fotbalu přes hokej, formuli 1, sjezdové lyžování až po různé adrenalinové soutěže, jež do té doby byly doménou jen úzké skupiny adrenalinových závisláků.

Sportovci, kteří dnes dostanou od Red Bullu smlouvu patří mezi nejlepší, nejzajímavější, nejviditelnější ve svých odvětvích. A rozjetý byznys i po smrti svého otce zakladatele úspěšně pokračuje dodnes.

Zajímavosti o Red Bullu

  • Krating Daeng (v překladu červený býk) – to je původní thajský název toho, co dnes známe jako Red Bull.
  • Red Bull byl původně běžný energetický nápoj prodávaný v Thajsku. Proto, na rozdíl třeba od Coca-Coly, není obsah Red Bullu nijak patentován. Všechny složky nápoje jsou natištěny přímo na straně plechovky.
  • Red Bull má na trhu energetických nápojů 70procentní až 90procentní podíl ve více než 100 zemích světa.
  • Red Bullu se dnes prodá po celém světě přes tři miliardy plechovek ročně a prodej stále roste.
  • V roce 1995 se Red Bull dostal poprvé do Česka.
  • Dnes se Red Bull prodává ve více než 160 zemích světa.
  • Red Bull seženete i ve verzi light, tedy bez cukru, což je u energetického nápoje prakticky unikátní, protože právě cukr je největším zdrojem energie pro lidské tělo.
  • Mateschitz žádný nápoj nevymyslel, on dokázal prodat něco, co již existovalo, změnil obyčejný nápoj na značku v hodnotě miliard dolarů.
  • Přestože lékaři nedoporučují kombinovat energetické nápoje a alkohol, kvůli protichůdným účinkům na lidské tělo, které se dají přirovnat jako kdybyste v autě za jízdy šlapali na plynový i brzdový pedál současně, patří Red Bull s vodkou k nejoblíbenějším a nejprodávanějším koktejlům.