Příběh vodky 3/4

Rusko

K nejznámějším ruským značkám patří čtyřicetiprocentní Stoličnaja a Moskovskaja. Rusky znějící názvy ovšem nemusí vždy znamenat ruský původ vodky. Některé patří emigrantským firmám, které zapustily kořeny v západní Evropě nebo Americe, jiné mají pouze lákat rusky znějícími názvy.

K těm prvním patří zmíněný koncern Smirnoff, který se ostatně v nedávné době částečně vrátil do Ruska. V moskevském závodě (dokonce v původních smirnoffovských palírnách) tu v rámci nového „joint venture“ produkuje značku Smirnoff Black.

Stejně jako rodina Smirnoffových, která se přes Francii dostala až do Ameriky, musel po Říjnové revoluci opustit svůj petrohradský závod výrobce vodky značky Gorbačov. Shoda jmen s pozdějším představitelem Sovětského svazu je pouze náhodná. V roce 1921 již zahájil novou výrobu vodky v německém Berlíně a dnes je značka Gorbatschow nejčastěji konzumovaným druhem vodky v Německu.

Podobný původ mají i další méně populární značky jako dříve petrohradský, nyní německý Schilkin (Zaren-Wodka, Serschin Wodka) nebo Aslanov z Rostova na Donu (dnes firma Bruggeman v belgickém Gentu). Někdy ovšem stačí k získání popularity pouze vhodně znějící ruský název, například Boris Jelzin, Rasputin nebo Rachmaninov.

Russian Standard Vodka

Vodka Russian Standard je vyráběna na základě výsledků práce slavného ruského vědce D. I. Mendělejeva z roku 1894. Tento otec periodické tabulky chemických prvků předsedal také carské vládní radě zodpovědné za normu a recepturu pro výrobu kvalitní ruské vodky. Norma, známá pod názvem Ruskij Standart, nařizovala používání kvalitní pšenice, nejjemnější ledovcové vody, vícenásobnou destilaci a filtraci přes dřevěné uhlí, aby byly odstraněny nečistoty. Stanovovala také 40 % jako ideální objem alkoholu. Vodka Russian Standard byla poprvé uvedena na trh v roce 1998 ruským magnátem Roustamem Tarikem a díky své neobyčejné kvalitě se zanedlouho stala ve své vlasti základním měřítkem pro všechny ruské vodky. V roce 2006 uvedl tento úspěšný podnikatel do provozu nejmodernější destillerii na světě v ruském Petrohradu. Součástí destillerie je i plnicí linka s kapacitou 22 500 lahví za hodinu.

Polsko

V Polsku se odhaduje počet značek vodky na celou tisícovku. Nejvíce se tu prodává tradiční Wyborowa vyráběná z obilí a s obsahem alkoholu až 50%, populární je ovšem i Zubrowka (Bison Vodka).

Severské země

Výroba vodky má svou tradici také ve Skandinávii. K předním značkám tu patří především vodka Absolut s obsahem alkoholu do 50 procent, Finlandia nebo Koskenkorva, rovněž s řadou aromatizovaných variant.

Finlandia Vodka je finská vodka vyráběná z šesti-řadého ječmene. Ze všech druhů alkoholu, který je vyráběn ve Finsku, je Finlandia nejvíce známá a rozšířená mezi cizinci. Značka Finlandia se objevila v roce 1970 ve Skandinávii a v roce 1971 ve Spojených státech. V Rusku je Finlandia nejvíce importovaná značka vodky a také například v Polsku patří mezi nejvíce dovážené značky. Je to šestá nejvíce produkovaná vodka na světě. Vrábí se ve městě Rajamäki, ve Finsku. V roce 1970 se zde zrodila Finlandia Vodka, produkt, který má representovat čistotu a přírodu Finska.

Finlandia Vodka se rodí díky třem atributům.

  1. Přírodní pramenitá voda Tato voda se získává ze 180m hluboké studny. Díky 10.000let starému ledovci, který slouží jako přírodní filtr je voda dokonale čistá a nemusí se nijak upravovat. Zásah do této čistoty by vodě mohl jen uškodit.
  2. Šesti řadý ječmen. Dozrává za přírodního úkazu, který se nazývá Midnight Sun – půlnoční slunce. Je to přírodní jev kdy 63 dní slunce nezapadá! Během těchto polárních dní ječmen dozrává a získává maximální množství škrobů a minimální množství olejů. Škrob je důležitý pro přeměnu v cukry, které se následně mění v alkohol. Oleje způsobují pachutě ve vodkce a její „štiplavost“ při konzumaci.
  3. Destilace nazývaná State Of The Art, jedná se o patentovanou kontinuální destilaci. Sedm různě až 25m vysokých destilačních kolon dodává vodce Finlandia tu její jemnost a kvalitu.

Značka Koskenkorva se vyrábí na stejném místě a ve stejné destilační koloně. Ovšem probíhá pouze dvoufázová destilace, tedy jen v minimální části destilačního zařízení. Proto její kvalita není tak vysoká jako u Finlandia vodky. Po destilaci State Of The Art není třeba filtrace přes dřevěné uhlí. Některé jiné produkty vyžadují filtraci přes dřevěné uhlí, které „čistí“ tento destilát od pachutí a nežádoucích vůní z destilačního zařízení. Jiné filtrace, jako je například přes platinu, zlato, mramor nebo stříbro či snad diamant jsou jen marketingovým trikem značek. Tyto produkty nemají žádný vliv na kvalitu, chuť a čistotou produktu.

Během let byla vytvořena i Finlandia „21“, která se právem nazývá první ultra prémium vodka světa. Jedná se o limitovanou edici, bylo vytvořeno pouze několik tisíc litrů.

Finlandia produkuje kromě čisté vodky také vodky ochucené s příchutěmi  Od roku 1994 se vyrábí Finlandia Vodka s příchutí Brusinek. Následovala v roce 1999 Limetka. V roce 2005 se zrodila Finlandia Mango Fusion. Následovaná produktem pro americký trh – WildBerry. V roce 2007 se zrodil produkt, který získal celosvětovou sláva a double gold medal San Francisco World Spritit Competition 2007 – Finlandia Grapefruti Fusion. V roce 2009 svět pozná i nové dvě příchutě: Finlandia Tangerine Fusion Finlandia Black Curant Fusion.

Britská vodka vytřela světu oči

Ve světové soutěži překvapivě triumfovala britská vodka. Rusové, Skandinávci i Poláci šíleli. Titul „Nejlepší vodka světa“ odborná porota na mezinárodní soutěži v San Francisku 2010 při zkoušce naslepo udělila britské značce Chase Vodka z Herefordu. Britská čirá pálenka přitom vyhrála v soutěži 115 věhlasných značek. Co by však tradiční výrobce mělo pálit víc je, že Chase vodka měla teprve dva roky a byla tudíž na trhu absolutním benjamínkem. William Chase začal svou vodku vyrábět v roce 2008, už dnes je ale podle odborné poroty kvalitnější a chutnější než ruské, skandinávské či polské značky, které zná svět desítky či stovky let. Brambory si přitom Chase pěstuje sám na farmě Rosemaund v Herefordu. A právě kvalitní anglické brambory jsou prý důvodem, proč je vodka Chase tak výjimečná. Hlízy dodávají nápoji přirozenou a velmi příjemnou sladkost. William Chase tvrdí, že na výrobu 0,7 litru vodky za 32,95 libry (asi tisíc korun) potřebuje šestnáct kilogramů brambor. Chase vysvětluje úspěch své vodky takto: „Důvodem, proč jiní producenti přestali používat k výrobě vodky brambory, je, že jich potřebujete obrovské množství. Sice z pole s pšenicí získáte rozhodně o dost víc vodky, ale brambory dávají konečnému produktu příjemnou sladkost a konzistenci kvalitního vína“. Základem úspěchu vodky Chase jsou prý domácí brambory ze kterých se vyrábí.

Všechny díly