Příběh vodky 4/4

Americký trh

V USA se vodka dostala do širšího povědomí během třicátých a čtyřicátých let a výrazný vzestup zaznamenala brzy po druhé světové válce. Trvalejší prosazení na americkém trhu ovšem vyžadovalo nákladnou reklamní kampaň spojenou s tradiční značkou. Obojí se podařilo firmě Heublein z Connecticutu. Nejprve získala práva na legendární značku Smirnoff. Počáteční nedostatek kapitálu na reklamu vyřešil majitel firmy John G. Martin originálním způsobem. Připravil nový koktejl „Moscow Mule“ (Moskevský paličák) smíchaný z vodky Smirnoff, citronové šťávy a zázvorové limonády a obcházel s ním bary v Los Angeles. V každém podniku přemluvil barmana, aby se nechal vyfotografovat při míchání nového nápoje. Všude vyhlašoval nový nápoj za současnou světovou módu a brzy našel silné partnery pro další reklamní kampaň.

Moskevský mezek, Moscow mule

6 cl vodka Smirnoff Red No 21
3 cl limetková šťáva čerstvá
12-18 cl zázvorové pivo

Plechový hrnek se naplní ledem (drceným nebo kostkami), všechny suroviny se smíchají a opatrně promíchají, zdobí se plátkem limetky – přesnou recepturu a postup přípravy najdete na tomto webu.

Popularita vodky

Vedle režiséra Woody Allena a herečky „Zsa Zsa“ Gaborové se o popularitu vodky zasloužil především filmový hrdina James Bond. Již od roku 1962 si objednává koktejl Vodkatini (martini s vodkou) výhradně protřepaný (nemíchat!).

Vodka v mixologii a gastronomii

Vodka je samozřejmě nápoj, který se především popíjí při různých příležitostech. Vzhledem k vysokému obsahu alkoholu se čistá vodka dost často používá při přípravě různých míchaných nápojů. Vodka se často míchá s ovocnými džusy, kdy ovocný džus potlačí ostrou chuť tvrdého alkoholu a naopak znásobí účinky alkoholu na organismus. Dále se vodka míchá s energetickými nápoji v poměru 1:1. Tato kombinace sice není z lékařského hlediska doporučená, ale účinky toho mixu jsou efektní.

Při přípravě potravin můžete vodku použít prakticky stejně jako jakýkoliv jiný alkohol. Na podlévání, na flambování, marinování a podobně. Pro vaření však není vhodné používat vodky ochucené a při práci s destilátem v kuchyni musíte dbát na bezpečnost. Především pokud vaříte na plamenu nebo flambujete. Při flambování dbejte na to, aby nad místem kde flambujete nebylo nic, co by mohlo chytnout. Plameny mohou dosáhnout i metrové výšky. Flambování trvá jen několik chvil a alkohol rychle vyhoří. Pro vaření s vodkou je dobré použít kvalitní čistou vodku bez pachuti. Během vaření by se měla většina alkoholu odpařit nebo vyhořet a výsledný pokrm získá vůni a lehkou chuť vodky. K vaření nebudete potřebovat velké množství nápoje. Mnohdy stačí jen lžíce nebo půlka. V případě podlévání vodku ředíme vodou.

Co se nejlépe hodí k vodce?

Podávejte vodku zejména s vepřovou slaninou, šunkou, telecím, tlačenkou, slanou rybou nebo kaviárem, lososem a veškerou kvalitní rybou, kysaným zelím a nakládanými jablky a rajčaty, smaženým baklažánem, solenými a nakládanými houbami, ruskou červenou řepou a vařenými brambory. Zvláštní význam zasluhuje solená okurka jako příloha k vodce. Podle slov významného ruského spisovatele A.P.Čechova vědci dvě stě let hloubali nad nejlepší přílohou k vodce, ale nic lepšího než solenou okurku nevymysleli.

Jedna ze základních funkcí vodky – je doprovodná, umožňující procítit a uchopit veškeré jemnosti kulinářství. Druhá, stejně významná – je oddělující, umožňující po změně jídla smýt tuk a odstranit předchozí chuť jídla z úst, osvěžuje a snižuje pocit naplněnosti žaludku. A třetí funkce vodky – fyziologická, pomáhá trávení.

Doba skladování vodky je 12 měsíců. Před upotřebením musí být vodka ochlazena na 8 – 10oC. Pít je třeba malými doušky ze skleněných skleniček na vodku s objemem ne více než 50 gramů. Po jídle je vhodné vypít šálek silného čaje s mátou nebo citronem, nebo kávu s citronem. Někteří experti soudí, že v dnešních životních podmínkách znečištěného ovzduší měst pomáhá ruská vodka při mírném užívání (do 30-50 gramů denně) jako prevence možné otravy chemickými sloučeninami, které jsou obsaženy ve vzduchu.

Konzumace vodky

Odborníci doporučují pít vodku chlazenou a nikoli zmraženou. Vodka vytažená z mrazáků ledniček neumožňuje podle znalců naplno poznat její kvality. Doporučují proto pít ji raději vychlazenou lehce nad bod mrazu. Milovníci tohoto alkoholického nápoje by ho navíc měli popíjet tak, jak jim samotným chutná nejlépe a nenechat si diktovat žádná pravidla jejího „správného“ pití.

Většina pijáků vodky na celém světě ji pije zmraženou hluboko pod bod mrazu, čímž se asi ochuzují o zážitek z její konzumace. Střílejí si jen studený projektil do žaludku, kterým si zadělávají na žaludeční vředy. Vymražená vodka totiž podle odborníků postrádá svou specifickou chuť a vůni, a konzument tak z jejího pití nemá žádný požitek. Vodka by měla být chlazená na teplotu nula až pět nebo případně sedm stupňů Celsia.

V barech a restauracích by proto mělo být samozřejmostí dávat hostům na výběr, zda chtějí vodku mraženou nebo chlazenou. Pak bude zcela na nich, kterou nakonec zvolí. Pití vodky také není spojené s žádným zaručeně „správným způsobem“ její konzumace. Každý by měl vodku pít tak, jak ji má rád a jak mu vyhovuje. Její milovníci by z tohoto důvodu měli odmítnout přesvědčování výrobců, že musí  dodržovat podobná pravidla, jež obklopují například pití whisky nebo koňaku.

Mnoho pijáků vodky dává před neutrálními vodkami snažícími se potlačit svou chuť a vůni přednost vodkám s „charakterem“, tedy takovým, které přiznávají svůj původ. V pozadí by měl být cítit slad, melasa nebo obilí, z kterého byly vyrobeny. Lidé sice vyhledávají vodku jako nápoj bez chuti a bez vůně, ale ve skutečnosti touží po tom, aby se v ní nějaká chuť nakonec objevila. Pokud tyto vlastnosti nenajdou ve vodce samotné, dohání je něčím jiným – třeba rajčatovou šťávou, kaviárem v Rusku nebo pivem v Česku.

Slovo závěrem

Vodka je téměř synonymem pro Rusko. Nikde jinde nenajdete tolik druhů a variací. Dnes je vodka celosvětově druhým nejprodávanějším destilátem. Málo známý ruský tip na pití vodky – vychlazená na -18°C je jako ledový projektil.

Vodka byla velmi dlouho lokálním nápojem evropského severu. Až po Velké říjnové revoluci a vlnách emigrace ji postupně začal objevovat svět. Tak se dostal recept a značka Smirnoff (nejprodávanější vodka vůbec) do Ameriky. O skutečný věhlas vodky se zasloužil James Bond: Vodka, Martini,  protřepat, nemíchat.

Pokud hledáte opravdu prvotřídní ruskou vodku, pak by měla vaše pozornost padnout na prémiovou značku Russkij Standart, kterou uvedl na trh v roce 1998 miliardář Ruslam Tarik. K její výrobě se využívá pšenice z ruského vnitrozemí a k ředění voda z oblastí za polárním kruhem. Název vychází z toho, že vodka vzniká podle standardu, který vypracoval vynálezce periodické tabulky prvků D. I. Mendělejev v roce 1984.

Vodka Grey Goose, vyráběná ve francouzské oblasti Cognac pětinásobnou destilací, se může zase pochlubit jiným mimořádným prvenstvím. Zakladatel Sydney Frank značku prodal společnosti Bacardi – Martini za částku, která dosud nebyla v lihovarnickém byznysu dosažena, natož překonána: 2,2 miliardy dolarů!

Zapomenout nelze ani na finskou vodku, tedy Koskenkorvu či Finlandii. Poslední jmenovaná se ředí vodou z ledovců, proto ji není nutné filtrovat či chemicky čistit.

Všechny díly