Zbytkáč – zbytkový alkohol za volantem

Na zbytkový alkohol už u nás dojel nejeden řidič.

Naše zákony zakazují řídit motorové vozidlo pod vlivem alkoholu a není zde žádná tolerance. Toto nařízení tak patří k nejpřísnějším na světě. Mnoho řidičů to tedy řeší tak, že večer když jdou pít vozidlo nepoužívají. Ovšem ráno, když se probudí, potřebují jet třeba do práce a tady může již nastat problém.

Problém není opilost, ale její následky

Pokud ráno po alkoholovém večírku sednete za volant, je dost možné, že budete mít ještě takzvaně „pod kůží“. Pokud se s touto hladinkou přece jen vydáte do provozu, musíte počítat s tím, že vaše řidičské schopnosti budou ovlivněny. Primárně ne alkoholem samotným, ale následky, které alkohol přináší.

První problém nastává už při samotném pití alkoholu, což organismus vyčerpává. Alkohol rovněž negativně ovlivňuje kvalitu spánku, což se opět negativně projevuje na naší zdravotní kondici.

V rámci konzumace alkoholu do těla dostáváme acetaldehyd, což jeden z produktů alkoholu, který ve větším množství způsobuje to, že je vám špatně a máte kocovinu. Tělo tento produkt pochopitelně odbourává, to ovšem nějakou dobu trvá.

Například u Asiatů chybí v těle gen, který má odbourávání alkoholu na starosti, proto acetaldehyd odbourávají výrazně pomaleji než například Evropané nebo Američané a je jim mnohem déle špatně.

Následky působení na lidské tělo

Po ranním probuzení možná kouknete na hodinky a začnete počítat, kolik jste toho do sebe dostali a kdy tak bude bezpečné usednout za volant. Pokud není po ruce alkohol tester, můžete teoreticky vsadit na alkoholové kalkulačky. Anebo se držet jednoho všeobecného moudra – více jak 0,2 promile za hodinu stejně nesnížíte, i kdybyste vyzkoušeli cokoliv.

Řidiče mohou následky způsobené pitím alkoholu ovlivnit. Za vše může zbytkový alkohol, tedy takzvaný zbytkáč. Jestliže dojíždějící zbytková hladina alkoholu činí 0,5 promile a méně, pak jí váš mozek ovlivněn v drtivé většině případů nebude, nebo pouze minimálně.

Problémem bude hlavně kocovina neboli bolehlav. Je to ideální stav zvyšující riziko nechtěného usnutí. Dále jsou rizikem žaludeční nevolnost a s ní spojené obtíže. Ty působí ztrátu pozornosti, protože řešíte to, že je vám zle a ne to, co se děje na silnici. a v okolním provozu. Výrazně tak narůstá riziko havárie nebo dopravní nehody.

Ve zvlášť kritických případech může klesnout hladina krevního cukru natolik, že ztratíte vědomí. Tento spíše ojedinělý stav vznikne tím, že je váš organismus přetížen, nedostává tolik cukru z jater, tím pádem hladoví mozek, nastává hypoglykémie a následně bezvědomí.

Proto také mají lidé konzumující alkohol hlad. Chybí jim zmíněný cukr z jater, tak to dohání vlastními silami.

Na pití alkoholu by se měli dávat pozor rovněž lidé trpící na vysoký tlak, cukrovku nebo nemoci trávicího traktu. Konzumací alkoholu si tyto nemoci a jejich obtíže jen zhorší, což se opět negativně projeví nejen při řízení vozidla.

Někdo možná vzpomene ještě na emoční stránku věci, jenže ta už v takzvaném dojezdu není tak silná. Člověk už je více méně při standardním vědomí a jak jsme uvedli výše, spíše není ovlivněn alkoholem, nýbrž tím, co alkohol stihl napáchat.

Nehody a alkohol

Ačkoliv podíl nehod s alkoholem meziročně mírně klesnul, stále jsou tyto nehody jedny z nejvíce rizikových.

Nejvíc nehod pod vlivem omamných látek se stává na křižovatkách velkých měst. Pokud se podíváme na absolutní počet nehod zaviněných řidiči s alkoholem či drogami v krvi, tak jasně dominují křižovatky velkých měst. Mezi hlavními příčinami nehod se pak objevuje nepřizpůsobení rychlosti, nevěnování se řízení, nezvládnutí řízení vozidla, nesprávné otáčení nebo couvání či jízda po nesprávné straně vozovky.

V České republice se stane pod vlivem alkoholu zhruba každá dvacátá dopravní nehoda, tedy 5% ze všech nehod, zajímavostí je, že u nárazů do stromů je to už 13% nehod pod vlivem alkoholu.

Jak alkohol ovlivňuje řidiče

Budeme-li řešit samotné ovlivnění řidiče alkoholem při nebo po konzumaci, pak záleží na míře podnapilosti. S přibývajícími promile se situace pomalu mění, kdy do 0,5 promile je jedinec prakticky neovlivněn a spíše nastupuje euforie, dobrá nálada.

Toto je také limit, při jehož dodržení je možné ve většině zemí západní Evropy řídit automobil a odpovídá zhruba 1 sklenici vína u žen a dvěma u mužů.

Od půl do jedné promile už není řidič schopen bezpečně řídit motorové vozidlo, jelikož dochází k ovlivnění duševních, smyslových a motorických funkcí nebo k prodloužení reakčního času či mnohomluvnosti.

Jakmile hladina promile vystoupá ke dvěma, je řidič středně opilý, jsou výrazně ovlivněny jeho smyslové a motorické funkce, drasticky klesá i míra pozornosti a objevují se poruchy koordinace.

Mimochodem, za odmítnutí dechové zkoušky/vyšetření na alkohol či jiné návykové látky hrozí pokuta až 50 tisíc, sedm trestných bodů a klid od řízení až na 2 roky

Mezi dvěma a třemi promile se dostavuje těžký útlum duševních, smyslových i motorických funkcí, řeč řidiče je blábolivá, jedinec není schopen sám chodit, bývá zmaten v místě i čase.

Jakmile někdo přesáhne tři promile, dostává otravu alkoholem, přičemž od čtyř promile a více se daný člověk blíží ke smrtelné otravě alkoholem. Zázraky přírody se ovšem dějí, proto lze velice výjimečně narazit i na vytrvalce, kteří s osmi promile pod kůží řídí, třeba fekální vůz.

Více se dočtete zde – Opilecké legendy – Milan Čurda – ALKOHOL DRINK

A kdy se zbytkový alkohol často vyskytuje? Mimo exponovaných dnů typu Vánoce, Velikonoce, Silvestr, Nový rok, jsou to především, soboty, neděle či státní svátky a následující dny.

Spíše než ve městech jsou šoféři se „zbytkáčem“ chyceni policií na vesnicích a vesnických cestách, jednoduše z toho důvodu, že se daný řidič bojí jet po hlavních tazích nebo dálnici.

Krajské i dálniční policejní hlídky mají pole působnosti i na těchto komunikacích třetích tříd. No a pak už je to ohraná pohádka – za řidičem s potenciálním zbytkovým alkoholem v krvi jede hlídka, řidič se začne bát a vykazovat nestandardní chování, to policisty zaujme, dotyčného zastaví, provedou dechovou zkoušku a je obvykle „vymalováno“…

Nejsou také výjimkou policejní akce třeba v neděli dopoledne v centrech měst, s cílem odhalit u řidičů alkohol ze sobotní pitky.