Příběh pivovaru Guinness
Historie pivovaru Guinness
Na začátku příběhu o pivu a pivovaru Guinness stojí Artur Guinness.
Narodil nedaleko irského Dublinu, ve městě Celbridge v roce 1725. Řemeslu vaření piva se už jako mladý naučil od svého otce Richarda Guinnesse, který byl správcem místního panství. Součástí práce správce panství byla, mimo jiné, také povinnost vařit pivo pro zaměstnance statku, kterou Arthur již jako malý odkoukal.
Arthur Guinness začal vařit pivo již v roce 1759 v pivovaru St. James’s Gate Brewery, v Dublinu.
Dne 31. prosince 1759 podepsal smlouvu o pronájmu nevyužitých částí pivovaru na 9.000 let za 45 liber ročně. Jeho blízcí moc nechápali, jaká pošetilost ho postihla.
O deset let později, 19. května 1769 Guinness vyváží své pivo poprvé do zahraničí. Šest sudů bylo odesláno do Anglie.
Arthur Guinness věřil, že jako první vyrábí pivo typu stout, nicméně první zmínky o tomto typu piva se objevily v dopise Egertona z roku 1677, což bylo již 50 let před tím, než se Arthur Guinness vůbec narodil. Pojem „Stout“ původně značil sílu piva, ale později se význam přenesl k jeho barvě (angl. stout – podsaditý).
Arthur Guinness začal vařit pivo typu Ale. Počátky však byly nelehké kvůli značné konkurenci.
Ve stejné dublinské ulici jako pivovar Guinness bylo hned několik dalších pivovarů, jednalo se ve srovnání s dneškem o minipivovary, ale konkurence to byla. Důvodem bylo, že zde byly prameny kvalitní vody, která je nezbytná pro výrobu piva. V celém městě Dublin se pak nacházelo až okolo 70ti pivovarů.
Všechny tehdejší pivovary, včetně Ginnessu nijak nevybočovaly z řady, všechny byly stejné a vyráběly pivo průměrné kvality. Arthur Guinness byl odhodlán to změnit. Domníval se, jeho pivo má velký potenciál a pokud by se mu podařilo zvýšit jeho kvalitu, zvýší se mezi konzumenty i zájem o něj.
V té době bylo pivo na irském venkově na okraji zájmu, nikdo ho moc neznal a pijáci alkoholu preferovali whiskey a gin jako mnohem dostupnější a známější alkoholické nápoje.
Arthur Guinness se rozhodl tedy vystoupit z řady a inovovat.
V 70. letech 18. století začal vařit nové pivo, která obsahovalo pražený ječmen, který pivu dodával typickou a charakteristickou tmavou barvu. To byla v Irsku novinka.
Toto pivo se stalo komerčně tak úspěšným, že v roce 1799 Arthur Guinness zcela zastavil výrobu svrchně kvašeného piva typu Ale a všechny své výrobní kapacity soustředil už jen na produkci tohoto tmavého piva, známého jako Porter.
Toto se ukázalo jaký výborný obchodní tah, obliba tmavého piva rychle rostla a postupně se mu podařilo ovládnout většinu trhu. Z irského trhu vytlačilo všechna dovážená piva a získalo významný obchodní podíl i v Anglii.
Arhur Guinness umírá v roce 1803 a během svého života vybudoval prosperující pivovar, kterého se následně ujímá jeho syn, který se jmenuje po otci také Arthur.
Společnost je pod synovým vedením i nadále obchodně úspěšná jak na domácím irském trhu, tak i na exportních trzích.
Arthur Guinness junior který firmu dále rozvíjel, rozšiřoval zahraniční obchod a uvařil nové pivo „Extra Superior Porter“. Počátkem 20. let 19. století byl k označení Porter přidán výraz Stout. Označoval pivo silnější, plnější chuti. V roce 1825 byl Guinness Stout dostupný i v zahraničí a pivovar Guinness‘ St. James’s Gate Brewery se stal největším v Irsku.
V roce 1855 firmu převzal syn Artura Guinnesse – Benjamin Lee Guinness.
Pod jeho vedením byla v roce 1862 představena první etiketa s ochrannou obchodní značkou pro Guinness Stout.
Dále pivovar v roce 1868 převzal jeho syn Edward Cecil Guinness a jeho vedením se pivovar stal největším na světě. V roce 1886 se z pivovaru stala akciová společnost, v níž Edward zůstal největším akcionářem a předsedou představenstva.
Ke konci 19. století se pivovar svou rozlohou rozrostl z původních 1,6 ha na více než 24 ha.
Prodej Guinness Stout činil tehdy přes 1,2 miliony barelů ročně a pivo bylo dostupné po celém světě. významnou roli při rozšíření tohoto tohoto piva do celého světa sehrála také emigrační vlna irského obyvatelstva, v zahraničí si ho oblíbily irské komunity.
V roce 1936 byl otevřen první pivovar Guinness Brewery v zahraničí. Protože byl úspěšný, po něm následovaly další (Nigérie, Malajsie, Kamerun, Ghana). Licence byly ale udělovány i dalším zahraničním pivovarům, takže se pivo Guinness mohlo vařit i jinde.
V polovině 20. století se pivovar snažil více inovovat své produkty a tak se v roce 1959 na trhu objevilo pivo Guinness Draught.
Mezi 40. a 80. lety dvacátého století proběhla v pivovaru generální rekonstrukce, včetně obnovy technologií, čímž se pivovar stal jedním z nejmodernějších na světě.
Členové rodiny Guinness stáli v čele firmy až do roku 1986, tedy po celých 6 generací.
Posledním nositelem tohoto jména v čele pivovaru byl Benjamin Guinness, jež na svůj post rezignoval právě v roce 1986.
V roce 1997 se sloučením společností Guinness a Grand Metropolitan vytvořila nová společnost – Diageo.
V kategorii piv Stout se v současné době pivo Guinness podílí na světové produkci cca osmdesáti procenty.
pivovar Guinness sice již není největší na světě, avšak stále ještě největší „stout brewery“ a jeden z nejmodernějších. Pivo Guinness se vaří v cca 40 zemích světa, ale všechna piva tohoto jména musí obsahovat původní extrakt, uvařený v pivovaru St. James’s Gate.
Dnes je Guinness šestým největším pivovarem na světě a zaměstnává 12 500 lidí, svoje produkty vyrábí v 50 státech světa a prodává je ve 150. Každý den se vypije více než 10 milionů sklenic tohoto piva.
Od roku 1992, kdy byl představen první irský pub podle jednotné koncepce, jich bylo k dnešku otevřeno s pomocí Guinness celkem 1.800 v 50 různých zemích. Má méně kalorií než sklenice polotučného mléka nebo pomerančového džusu.
Guinnessova kniha rekordů je opravdu součástí tohoto pivovarského gigantu.
Specifika podávání piva Guinness
- Každá z více než deseti milionů sklenic piva Guinness, která se denně vypije, tak nabízí jedinečný hutný černý nápoj, charakteristický svou praženou chutí, hořkostí a suchostí, s bohatou krémovou pěnou, jež neklesá ani při postupném upíjení. Její tajemství spočívá v přidaném dusíku, který v pivu tvoří bublinky. Ty, když se dostanou k hladině, pak způsobují krémovitost pěny.
- Pinta piva Guinness by se měla podávat ve sklenici mírně tvarované do tulipánu. Na cestě ke kohoutku je pivo upravováno a chlazeno tak, aby tvořilo drobné bublinky, ze kterých vznikne krémová pěna na hladině, ve které barman vytváří způsobem čepování typický irský trojlístek.
- Klasický Draught Guinness se nalévá do sklenice jedním plynulým tahem, kdežto lahvový Guinness by se správně měl pít přímo z láhve.
- Pivo Guinness by se mělo čepovat ze dvou píp za 119,53 sekund.
- Draught Guinness by se měl podávat za teploty 6 °C.
- Extra Cold Guinness by měl být podáván za teploty 3,5 °C.
- Guinness je často používán jako součást receptů pokrmů v autentických irských hospodách, zejména ve Spojených státech, kde se v nich přidává téměř do veškerých pokrmů.
Reklama na pivo Guinness
Roku 1929 byla spuštěna první reklamní kampaň.
Od roku 1930 začal Guinness kvůli klesajícímu prodeji s dlouhodobou reklamní kampaní. Do té doby Guinness neměl téměř žádnou komerční reklamu a prodával výrobek jen na doporučení jeho konzumentů.
Ikonická představa piva Guinness je především kvůli reklamě na něj. Nejpozoruhodnější a nejvíce rozeznatelnou sérií reklam a inzerátů byla od Benson´s advertising, která byla primárně navržena umělcem Johnem Gilroyem ve 30. a 40. letech 20. století.
Vytvořené plakáty a inzeráty obsahovaly hesla jako „Guinness pro sílu“, „Krásný den pro Guinness“, „Guinness Vás udělá silným“, „Můj bože, můj Guinness“, a nejznámější „Guinness je pro Vás dobrý“. Plakáty jsou téměř umělecká díla. Nejčastěji se na nich objevují zvířata, jako je klokan, pštros, lev ale zejména tukan, který se stal stejně tak jako harfa symbolem piva Guinness.
V reklamě z roku 1940 se objevil slogan: „Tukanovití v jejich hnízdech souhlasí – Guinness je dobrý pro tebe, Zkus jedno dne a uvidíš, co jedno nebo tukan dovede.“ Reklamu ilustrovali významní umělci a tak se postupem času jednotlivé plakáty a inzeráty staly sběratelskými předměty s velmi vysokou cenou.
Na přelomu 80. a 90. let byla ve Velké Británii několikrát oceněna reklamní kampaň, kde se objevoval černý humor a hrál zde herec Rutger Hauer. Tématem reklamní kampaně byl „Pure Genius“ (ryzí génius).
Pivo Guinness je také oblíbenou značkou Jacka O´Neilla (Richard Dean Anderson) ve sci-fi seriálu Hvězdná Brána.