Oblíbený destilát rum
Obliba rumu roste stále roste a už to není jen whisky, která udává tón všem milovníkům ušlechtilých destilátům. Přitom ještě před takovými deseti, patnácti lety bylo skoro nemyslitelné, aby se rum popíjel a vychutnával samostatně. Jeho hlavní úloha byla v mixologii, tedy přípravě koktejlů. Dnes už to zdaleka neplatí a třtinový destilát začíná být stále častěji vnímán také jako ušlechtilý destilát. V dnešní době se naopak dostáváme do druhého extrému, kdy se každý milovník destilátů považuje za znalce rumu a objevuje jemné chuťové nuance a tóny vanilky a citrusů…
V posledních dvou desetiletích se začali objevovat výrobci, kteří chtějí, aby se jejich rum v prestiži vyrovnal whisky nebo koňaku.
A objevuje se velké množství znalců rumu, kteří si vychutnávají láhve za tisíce korun a objevují všechny možné chutě a příchutě, kterými se daný výrobce a produktová řada vyznačuje.
Rumy dnes zrají v sudech po bourbonu, sherry a dokonce i whisky. Macerují se v nich rozinky, přidává se různé koření i karamel. V nadsázce by se dalo říci, že nic není nemožné.
Toto vychází zejména z legislativy, kde je rum definován jako destilát z cukrové třtiny. Ovšem v ostatních oblastech je legislativa velmi volná, mnohem volnější, než například u již zmíněné whisky. Mohlo by se zdát, že rum vlastně nemá žádná pravidla.
Zavádějící etikety na láhvích
Nicméně řada skalních příznivců ostatních tmavých destilátů (whisky, koňak, aj.) stále opakuje, že „rum nemá žádná pravidla“ a že si nemohou být jisti, jak konkrétní rum vznikl, a proto ho raději nebudou kupovat.
Poučený konzument naštěstí ví, že ne všichni producenti jsou transparentní a široce uznávaní pro svoje kvalitní rumy bez aditiv. Běžný spotřebitel ale bohužel nepozná, jestli se ho náhodou nepokouší výrobce nebo prodejce napálit nesmysly uvedenými na obale. V obchodě pak konzument neví, jestli má koupit dražší rum, na kterém je napsáno 21 years old, nebo levnější, na kterém vidí jen číslovku 25 a obsah láhve má viditelně tmavší odstín. Na první pohled by měla fungovat rovnice: tmavší = starší = lepší = dražší. Tak tomu ovšem v praxi není.
Volná a nejednotná pravidla pro výrobu rumu
Barva nemusí o kvalitě rumu vypovídat naprosto nic, a to následkem masivního dobarvování nebo naopak filtrování. První z výše zmíněných láhví uvádí minimální stáří rumu a nenajdeme v ní „aditiva“, druhá zase klame nicneříkajícím číslem 25, které s minimálním stářím nemá nic společného, a obsahuje přidaný cukr a dost možná i glycerol nebo umělý vanilin. Mezi fanoušky je také řada nadšenců, kteří provádí tzv. hydrometrické testy a tyto neoficiální výsledky zveřejňují na svých webových stránkách.
Z výsledků je patrné, že řadu nejpopulárnějších rumů producenti před lahvováním doslazují, a některé opravdu hodně. je tomu tak proto, že většina lidí má ráda sladké chutě. Cukr navíc dokáže zakrýt spoustu výrobních nedokonalostí. Mnohdy se tak na etiketách můžete dočíst, že je daný rum „smooth“ neboli velmi jemný. Díky tomu je také mnohem snadněji „pitelný“, tím rychleji získává na popularitě a lépe se pak prodává. Doslazování samo o sobě není problém. Tím se stane, až když ho výrobce záměrně zatajuje Takové jednání pak poctivé rumy poškozuje.
Panuje obecná shoda, že výroba kvalitního rumu by měla být poměrně jednoduchá a transparentní. Necháte zkvasit melasu nebo čerstvou šťávu z cukrové třtiny, destilujete, výsledek uložíte do sudů a při lahvování uvedete na etiketu přesný způsob výroby a místo původu. Hotovo. U whisky nebo bourbonu je tento proces podobný, až na to, že podléhá rozumným a pevně daným regulacím. Suroviny, výrobní proces i způsob a doba staření mají jasnou definici. Jediné povolené aditivum představuje voda, případně karamel.
U rumu je to ovšem jinak. Jednotlivé státy, jako jsou Barbados nebo Jamajka, svá vlastní pravidla výroby mají, ale jakmile rum daný stát opustí, obchodníci do něj mohou prakticky jakkoli zasahovat. Stačí, když bude výsledný produkt splňovat zákony země, kde se prodává. Bohužel, národní legislativy na klíčových trzích (jako jsou USA nebo EU) definují rum velmi obecně.
Závazná definice rumu
V USA lze jako rum označit destilát z fermentované šťávy z cukrové třtiny, melasy nebo jiného vedlejšího produktu vzniklého při výrobě cukru, který byl destilován na méně než 95 % alkoholu, má chuťové a aromatické vlastnosti běžně přisuzované rumu a byl lahvován minimálně při 40 % alkoholu. Jak je vidět, v USA lze rumem nazvat prakticky cokoli, co pochází z cukrové třtiny. V EU je definice z nařízení z roku 2008 poněkud konkrétnější, ovšem kromě apelačních francouzských regionů není brán ohled na místo původu ani se blíže nespecifikuje destilace.
Přitom na podmínkách během staření v sudech závisí charakter rumu. V Karibiku je úplně jiná teplota, vlhkost a andělská daň, než s jakou se dá počítat v kontinentální Evropě. Běžně se ovšem děje to, že obchodník koupí rum jako komoditu v některé z palíren, v cisternách ji převeze do Evropy, uloží do sudů a na láhvi pak uvede, že rum pochází například z Jamajky. Fakticky je to správně, nicméně výsledný rum bude na hony vzdálen typickému charakteru jamajských rumů stařených přímo na ostrově.
Ochranná známka ACR – Authentic Caribbean Rum
Rum se dnes vyrábí ve více než 80 zemích napříč kontinenty, ale postrádá jednotný a všeobecně uznávaný právní rámec. Mnohdy jsou navíc místem původu relativně malé státy nebo země tzv. třetího světa, které nemají tak silnou vyjednávací pozici jako USA, Velká Británie nebo Francie, aby se jejich legislativní pojetí rumu férově zachovávalo po celém světě.
Už v roce 1960 vznikla asociace West Indies Rum and Spirits Producers‘ Association (WIRSPA), která sdružuje několik národních asociací. K řádným členům patří například zmiňovaný Barbados, Jamajka, Antigua nebo St. Lucia. WIRSPA pomáhá členům chránit jejich zájmy a uděluje chráněné označení ACR neboli Authentic Caribbean Rum. Výrobce, který chce toto označení používat, musí být řádně certifikován. ACR bohužel nedefinuje používání aditiv. Pouze říká, že „výroba musí splňovat obecně uznávané standardy kvality“. Toto označení ovšem není příliš rozšířeno a zákazníci na něj neberou velký ohled.