Víno balené v plechovce ano či ne, vinaři se neshodnou

Víno si stále drží status ušlechtilého nápoje, nápoje intelektuálů, umělců a filosofů. A to na rozdíl od piva, které bylo vždy chápáno především jako nápoj dělnické třídy. Ovšem i zde platila výjimka zvaná krabicové víno, které si oblíbily celé generace bezdomovců a alkoholiků pro jeho nízkou cenu. A někteří z nich na něj nedají dopustit ani dnes.

Pro mnoho konzumentů vína stále platí, že jediným společensky přijatelným obalem na víno je skleněná láhev, a to nejlépe o objemu 0,75 l, případně menší, zejména, pokud se jedná o slámová či ledová vína. Nic jiného, než skleněná láhev podle nich prostě na stůl nepatří.

Ale doba se mění a nabízí se tak otázka, zda inovovat a jít s dobou, či se držet tradic. Ale ta otázka je to samozřejmě jen hypotetická s spíše řečnická, protože rozhoduje trh a prodej vína je byznys jako každý jiný. A tak platí, že v tvrdém byznysu přežije jen ten, kdo nejlépe vystihne trend, kterým se bude ubírat poptávka a bude umět vyhovět spotřebitelům.

Do čeho všeho se dnes víno stáčí

Obalů na víno je dnes celá řada a mnozí milovníci vína ani netuší, v jakém obalu se nacházelo víno, kterým jim byla naplněna sklenice.

  • Skleněná láhev

Tradiční obal, do kterého se stáčejí vína. Už jen podle tvaru láhve mnohdy poznáte jeho původ a cenovou hladinu. Je zde mnoho prostoru pro přední i zadní etiketu a prezentaci značky. Tento obal hraje jednoznačně prim v luxusnějších restauracích, kde se vína prodávají po lahvích.

  • Sud

Mnoho restaurací a gastronomických podniků, kde se víno prodává po sklenkách je vybaveno výčepním zařízením a prodává sudové víno. Samozřejmě se nejedná o žádné dubové či snad hliníkové sudy ale o moderní nerezové sudy, které v tomto případě fungují jako zálohovaný obal.

  • Bag in box

Tohle je ideální obal na víno, zejména z hlediska poměru cena/kvalita. Protože se jedná o velice levnou záležitost a přitom obal, který je pro víno velmi vhodný, protože zamezuje styku vína se vzduchem a víno si tak udrží dlouhou dobu svojí kvalitu. Uplatnění najde v gastro provozech s menší výtočí, ale i v domácnostech, kde načatý vydrží například v lednici i několik měsíců.

  • Tetrapak

Toto balení je spojeno s těmi nejlevnějšími víny, zejména stolními víny, protože je také nejlevnější. Nejčastěji bývá o obsahu 1 litr a nelze ho zpravidla opětovně uzavřít.

  • Plastová láhev

Další levné balení pro levná vína. Nejčastěji bývá o obsahu 1-5 litrů. Ale do malých plastových lahví o objemu necelé 2 dl se stáčejí i poměrně kvalitní vína, zejména pro letecké společnosti a jejich palubní servis. Plastová láhev má v tomto případě výhodu, že je lehčí a levnější, než ta skleněná.

  • Plechovka

Relativní novinka – viz níže.

Víno v plechovce mladí vítají, ale tradicionalisté odmítají

Plechovky s vínem jsou novým trendem, po kterém sahá stále více vinařů, kteří se snaží víno přiblížit mladším konzumentům. Pro někoho je víno v plechovce vítaná trendy novinka, pro konzervativní vinaře pak degradace tohoto ušlechtilého nápoje, protože se drží zažitého, že kvalitní víno je jenom v lahvi s korkem.

Pojďme se podívat na výhody a nevýhody balení vína v plechovce.

Výhody +

  • Balení po jedné konzumní jednotce, nejčastěji 0,15 – 0,25 l, nezkazí se zbytek v láhvi.
  • Inertní obal, který neovlivňuje chuť nápoje.
  • Nízká hmotnost obalu.
  • Snadná manipulace – mnohdy vydrží i pád na zem, což pro sklo neplatí.
  • Ekologická recyklace plechovky.
  • Nízká cena obalu vzhledem k hodnotě nápoje.
  • Snadné skladování.
  • Dlouhá trvanlivost a absolutní těsnost obalu.
  • Možnost prodeje i v prodejních automatech.
  • Moderní trendy obal vhodný pro konzumaci venku.

Nevýhody –

  • Image budgetového produktu.
  • Nehodí se pro umístění na slavnostní stůl.

Plechovkám patří budoucnost

Prodeje vína u nás každoročně padají, spotřeba alkoholu klesá, staří konzumenti vína vymírají a mladí si raději zakoupí v plechovce nějaký energetický nápoj, nebo pivo.

Ovšem situaci by mohlo změnit, kdyby se víno prodávalo také v plechovce s vkusným potiskem, ve stejném chladícím boxu jako plechovky s energetickými nápoji. Někteří vinaři si víno v plechovce nedokážou představit, ostatní tuto možnost připouštějí pouze pro šumivá vína. Ale není žádný důvod, proč by se plechovka nehodila i pro tichá vína.

V plechovce tak snesou možná frizzante nebo nějakou šumivou alternativu. To je momentálně dobrý trend, je to lehké, dá se to vzít na nějakou akci sebou.

Víno v plechu je ale podle odborníků možností, jak zbavit tento nápoj snobismu a elitářství. Cca dvě až dvě a půl deci vína v plechovce je také pro někoho ideální množství, příjemnou alternativou balení pro jednotlivce, nebo pro ty, pro které je otevření celé láhve vína velký luxus.

Víno v plechu je logická marketingová cesta, která se může zdát zvláštní jenom proto, že vinařský svět standardně marketingově moc nepřemýšlí a vinaři se v drtivé většině drží konzervatismu.

Plechovky jsou cesta, jakou vinaři vycházejí vstříc mladé generaci. Studie, které se zabývají pitím alkoholu, totiž ukazují, že spotřeba alkoholu klesá u mladých rychleji než u starších. Menší balení po jedné porci, tedy konzumní jednotce je mnohdy příjemnější než nutnost zkonzumovat celou lahev, či jí opětovně uzavírat pro konzumaci později.

Některá renomovaná vinařství se na plechovky chystají a nakupují stáčecí linky. Chápou, že se doba mění a to co si ještě před pár lety nedokázala představit, tedy pít víno z plechovky může oslovit i novou generaci, a je to cesta. Plechovky jsou prostě jiný filozofický pohled na věc, zbavují vína aury něčeho luxusního.

RTD nápoje jsou celosvětově populární a čím dál tím víc vyhledávané. Doba mezi nákupem vína a jeho konzumací se zkracuje. ale na druhou stranu, nelze očekávat, že by se v dohledné době prodávalo v plechovkách třeba šampaňské, tam si víno v láhvi prostě svojí vyšší cenu a exkluzivitu snadno obhájí.

I víno v plechovce může být velmi kvalitní. Plechovka nápoj nijak neovlivní, ale naopak jej uchová v nejvyšší možné kvalitě. Na druhé straně image plechovek může uškodit, pokud do nich budou stáčena laciná nekvalitní vína.

Plechovky mohou vinaři využít i jako skvělý marketingový nástroj. Plechovka umožňuje atraktivní design, kterého se vinaři na klasických lahvích mnohdy bojí. Balení také otvírá větší prostor pro branding a vizuální kreativu, což se hlavně u mladší cílové skupiny prostě nutnost.

Plechovka se hodí do všech míst, kde není možnost servírovat víno do skla. I když existuje také velké množství konzumentů, kteří si prostě víno nalijí z plechovky, do té správné sklenky.

Je to cesta k oslovení nové, mladší klientely, cesta k novému zákazníkovi, který by si jinak vybral jiný z mnoha nápojů, které jsou dnes na trhu.