Konec hospod v Česku 3/3 – Cena piva

Lidská paměť je věc chatrná a mnoho lidí zvyklých nadávat na poměry si najde jednoduchý příměr, kdy porovnávají absolutní ceny bez započtení inflace, nárůstu průměrných platů a dalších ekonomických parametrů.

Typickou hláškou je, že když šel někdo za komančů do hospody s dvackou, mohl za ní toho vypít tolik, že ani netrefil domů. a Dnes nestačí dvacka v hospodě ani malou desítku pivo.

Ovšem je potřeba se na to dívat v souvislostech – v okolních zemích je pivo ještě dražší. A není nutné koukat zrovna na západní země, ale podívejme se na státy se srovnatelnými ekonomikami, jako jsou například Polsko, Maďarsko, Slovensko, Chorvatsko – tam je všude pivo dražší a v některých dokonce násobně.

Lidé a mzdy, nájemné a energie

Za zdražováním v hospodách stojí více faktorů.

V gastro oboru jez hlediska nákladovosti z více než třiceti procent závislost na lidské práci. Tím, jak se zvedly lidem náklady, mzdy pořád rostou, protože zaměstnance potřebují. V tomto oboru se tak naplno projevuje inflace.

Mnoho hospod také stále platí vysoké ceny za energie. A vesměs všichni majitelé budov uplatnili inflační doložku, přičemž nájmy na základě inflace z vzrostly. Suroviny už tolik nezdraží, ale ty tvoří jen asi pětinu nákladů.

Co vše tvoří cenu piva v hospodě

Hovoříme o točeném, nikoliv lahvovém pivu, protože točené pivo je to, za čím konzumenti do hospody přicházejí. A je potřeba uvést, že točené pivo není z hlediska byznysu pro hospodu nějaký extra hit. Je s ním totiž spojenou spousta lidské práce, která, pokud se ošití, hned se to negativně projeví na kvalitě piva a lidská práce není zadarmo.

Na točeném pivu tak mají hospody ze všech nápojů nejnižší marži. Pivovary prakticky každoročně ceny piva o několik procent zvyšují. Jedná se o jednotky korun. Zohledňují tak zvyšující se náklady na energie, suroviny – prakticky u všech vstupů, platy zaměstnanců a samozřejmě také inflaci.

V minulých letech zdražovalo pivovarům prakticky vše

  • Nejmarkantnější to bylo v oblasti obalů, například u cen lahví a sklenic nebo hliníkových plechovek.
  • Zdražovaly také vstupy související přímo s pohostinstvím, například výčepní technologie, sklenice a další vybavení, které pivovar hospodám poskytuje na vlastní náklady.
  • Pivovarnictví a s ním související obory jsou velmi energeticky náročné. A jejich fungování není nárazové, ale kontinuální. Výroba piva stále probíhá, nelze navařit do zásoby na dlouhou dobu dopředu.

Pivo se musí uvařit, a to je spojeno s řadou nákladů. Ale kolik to vlastně bude? Na kolik vyjde jedno takové pivo? To pochopitelně záleží na technologii i surovinách, i na konkrétním pivovaru. Dneska už si ale můžete vyrobit pivo i doma. Stačí nějaká základní technologie, elektřina a suroviny…ovšem tak jednoduché to opravdu není a uvařit si doma vlastní pivo rozhodně nevyjde levněji, než si ho koupit v supermarketu. Homebrewing je především koníček, co vás bude stát dost času a trpělivosti.

Více o domácím vaření piva se dočtete zde – Homebrewing – ALKOHOL DRINK.

Průměrná cena piva v Česku

Průměrná cena piva ležáku 0,5 litru v ČR
Rok 201839 Kč
Rok 201941 Kč
Rok 202042 Kč
Rok 202144 Kč
Rok 202250 Kč
Rok 202354 Kč
Průměrná cena piva ležáku 0,5 litru v ČR

Luxus točeného piva

Dát si za večer několik piv, to už poměrně dost leze do peněz.

Z piva v hospodě už se pomalu stává luxus. Zatímco lahváč v obchodě můžeme pořád koupit za poměrně slušnou cenu, o pivu čepovaném se to říct nedá. Záleží samozřejmě na lokalitě i značce, ale faktem je, že někde není nic výjimečného, že je nám nabídnuto čepované za 80 Kč a někde je to jen 0,4 litru.

V tu chvíli začneme uvažovat nad tím, zda je to ještě normální? A začneme přemýšlet nad tím, kdo za to může. Viníků můžeme najít celou řadu. Můžeme říkat, že pivovar, který má vysoké výrobní náklady, nebo chce mít vysokou marži. Svádět to ale můžeme i na hospodského. Opět je možné vzít v potaz jeho náklady, stejně jako můžeme mluvit i o nenažranosti.

Co by se stalo, kdyby nějaké lahvové pivo v obchodech razantně zdražilo? Kdyby mezi lahvovými pivy v ceně v rozmezí 20–30 korun bylo nějaké, které stojí třeba 50 korun, nebo i výrazně více? Pokud by se nejednalo o nějaký malý řemeslný pivovar, stane se očekávatelné. Zákazník dá prostě přednost levnější značce a nebude podporovat drahotu.

Ale v hospodě tuto možnost obvykle nemá. Obvykle se tam točí jenom jedna značka, nebo několik piv ze stejného pivovaru. A cenová politika je u všech držena v podobné cenové hladině. A co je na takovém pivu vlastně tak drahé? Hlavně dvě věci. Tou první bývá skvěle zvládnutý marketing a tou druhou ochota konzumenta zaplatit tolik. Říká se tomu nabídka a poptávka. Pokud je vysoká poptávka, byli by jak pivovar, tak i hospodský hloupí, kdyby zlevňovali, když zákazník cenu akceptuje a bez problémů zaplatí.

Závěr pivaře příliš nepotěší

Závěr opravdu příliš nepotěší, zejména ty, kteří čekají, že pivo bude v hospodách levnější, že hospodští se chytnou za nos a zlevní. Tohle se opravdu nedá očekávat. Trend bude přesně opačný.

Ceny všeho neustále rostou, ať už se jedná o tzv. normovanou inflaci, kterou se snaží ČNB udržovat na sazbách kolem 2% ročně, nebo tu neřízenou, která se jen loni pohybovala v desítkách procent.

V zahraničí je pivo ještě mnohem dražší, ceny v běžných hospodách se v Evropě pohybují i kolem 8 eur (cca 200 Kč) a v takové Itálii vám v běžném baru, kam chodí místní prodají třetinku lahvového piva za 5 eur.

Pokud hospodský zlevní pivo, více stejně nevydělá. Ano zní to paradoxně, ale pokud by hospodský zlevnil pivo třeba o deset korun, při marži dvacet korun, tak i kdy jich prodal dvakrát tolik, vydělá úplně stejně a naopak mu přibude práce, kdy bude muset více piv natočit, roznést, zkasírovat a ještě umýt dvojnásobné množství skla. A asi není potřeba dodávat, že ten dvojnásobný prodej nemá vůbec garantovaný a nemusí nastat.

To první, co dělá cenu piva, je zcela určitě marketing. Když lidem dokážete marketingově vysvětlit, že vaše pivo je nejlepší, že vaše pivo skvěle chutná, že ho každý musí pít, tak dost lidí podlehne a vysokou cenu akceptuje. Ovšem takový marketing není pro pivovar zadarmo.

Díky masivní reklamě to pivo zná a logicky si myslí, že jde o nějaký lepší produkt, který prostě musí stát tolik. Velké pivovary tak díky skvěle zvládnutému marketingu často šponují ceny zejména sudového piva, které se pohybují v úplně jiné cenové hladině, než u piva lahvového.

V budoucnu se tak dá očekávat další snížení konzumace piva a z návštěvy hospody se stane zážitková, nikoliv každodenní záležitost. A je to tak správně, protože nadměrná konzumace piva není nic, co by našemu zdraví prospívalo, kdežto ta umírněná až tolik neškodí.

Všechny díly