Příběh šampaňského 3/4 – Láhve a etikety
Tvar láhve
Láhev šampaňského je silnější než normální vinná láhev, aby mohla odolávat zvýšenému tlaku, který způsobuje plyn. Ze stejného důvodu je i dno láhve silně vyhloubené, protože ploché dno by tlaku nedokázalo dostatečně odolávat.
Objemy lahví na šampaňské
Šampaňské lze najít v různě velkých lahvích. Některá jména odpovídají formátům láhví na vína Bordeaux, ale obsah se liší. Šampaňské láhve používané pro výrobu šampaňského jsou půlka, láhev a magnum. Ostatní formáty se plní z normálních láhví, šampaňské se tudíž ve velkoobjemových lahvích nevytváří a někteří puristé budou dokonce tvrdit, že to poznají na kvalitě. Je třeba uvést, že existují výjimky, jakou je jéroboam od Veuve Clicquot, protože tato značka šampaňské vytváří i v láhvích tohoto formátu.
Za nejlepší formát pro zrání se považuje magnum. Šampaňské se v tomto formátu vyvíjí a stárne lépe.
- osmička: 9,4 cl (vzácná)
- čtvrtka: 18,75 nebo 20 cl (zpravidla letecké společnosti)
- půlka: 37,5 cl
- střední: 60 cl (vzácné)
- láhev: 75 cl
- Magnum: 1,5 l, což jsou 2 láhve
- Jéroboam: 3 l, což jsou 4 láhve
- Réhoboam: 4,5 l, což je 6 láhví
- Metuzalém: 6 l, což je 8 láhví
- Salmanazar: 9 l, což je 12 láhví
- Baltazar: 12 l, což je 16 láhví
- Nabukodonosor: 15 l, což je 20 láhví
- Šalamoun: 18 l, což je 24 láhví
- Panovník: 26,25 l, což je 35 láhví
- Primas: 27 l, což je 36 láhví
- Melchior: 30 l což je 40 láhví
Zátky
Slavná zátka ve tvaru hříbku se skládá z několika částí.
Horní část, která není s nápojem v kontaktu, tvoří korkový aglomerát, zatímco spodní část zátky, která se šampaňským v kontaktu je, vytvářejí dvě kolečka masivního korku. Tato spodní část je nalepena na základnu části horní. Zátka se v láhvi šampaňského přidržuje pomocí košíčku z železného drátku. Tento košíček se nazývá agrafa.
Etikety
Etikety jsou dnes naprosto neodmyslitelnou součástí skoro každého produktu. Prvenství se v tomto ohledu připisuje Josephu De Venoge, který své láhve začal opatřovat etiketou se svým jménem již na počátku 19. století.
Etiketa obsahuje jednotlivé údaje, které se týkají značky, dávkování, ročníků, původu, atd.
Uvádíme zde nejběžnější označení:
- Značka (Veuve Clicquot, Moët & Chandon, Pommery, atd..)
- Dávkování – množství cukru (Brut, Demi-sec, Ultra-brut, atd.)
- Případný ročník (šampaňské vytvořené z vín jednoho ročníku, obecně výrobek pouze z nejlepších let), pokud chybí jedná se o neročníkové šampaňské (šampaňské vytvořené z vín z různých let).
- Obec původu hroznů
- Typ vinice (Grand Cru, Premier Cru)
- Jednoodrůdové označení, pokud je šampaňské vyrobeno pouze z jedné odrůdy (Blanc de Blanc, Blanc de Noirs)
- Cuvée – značí první lisování, tedy nejjemněji vylisovaný mošt (nezaměňovat s mícháním neboli kupáží)
- Profesionální statut výrobce označený dvěma písmeny:
- NM : Négociant manipulant – výrobce šampaňského. Jsou to firmy, které šampaňské produkují a obchodují s ním. Většina těchto „domů“ vlastní vinice, ale kupuje i hrozny od různých jiných výrobců.
- RM : Récoltant manipulant – výrobce pěstitel. Rozumějí se tím drobní vinaři pěstitelé, kteří obchodují se svými cuvée, vyrobenými z vlastních hroznů.
- CM : Coopérative de manipulation – Družstvo výrobců. Jedná se o vína, vytvářená a prodávaná společenstvím výrobců.
- RC : Récoltant coopérateur – družstvo pěstitelů. Vinař své hrozny svěří svému družstvu, aby vytvořilo víno, a pak si vyrobené láhve (nebo jejich část) převezme, aby s nimi obchodoval.
- SR : Société de récoltants – pěstitelská společnost. Vytváří a obchoduje s vínem několika pěstitelů, kteří jsou do společnosti sdruženi.
- ND : Négociant distributeur – zprostředkovatel distributor. Skupuje hotové láhve od ostatních operátorů a obchoduje s nimi pod svou vlastní značkou.
- MA: Marque d´acheteur – značka nákupce. Obchodník požádal zprostředkovatele, aby láhve, které zakoupil, opatřil svou vlastní značkou.
Všechny díly