Výrobci ustupují od foliových přebalů hrdla láhve u piva i vína

Výrobci alkoholických nápojů – piva i vína se snaží odlišit od konkurence. Rozdílný obsah lahví je prakticky daný, mnoho konzumentů má svojí oblíbenou značku, kterou si kupují, a u těch, co oblíbenou značku nemají platí pravidlo, že obal prodává zboží.

Pokud si jdete například koupit pivo do supermarketu, máte zpravidla na výběr více než deset rozdílných značek, Pokud si je prohlédnete zblízka, láhve jsou téměř totožné. Rozdíl bývá v počtu etiket, nálepek a foliovém přebalu hrdla. Pokud tam je, je to známka toho, že se jedná o prémiový produkt, u kterého výrobce investoval pár haléřů navíc do obalu, aby ospravedlnil rozdíl až několika desítek korun v konečné ceně výrobku.

Případ Plzeňský Prazdroj

Například taková láhev piva Plzeňský Prazdroj měla papírovou přední etiketu, papírovou zadní etiketu, plastovou nálepku a ještě foliový hliníkový přebal hrdla a zátky s potiskem. papír se v průmyslové mycí lince odmočil a šel recyklovat, ale plastová samolepka a hliníková folie již nikoliv. Většinou vše končilo na skládkách a za rok to dělá jen u tohoto pivovaru více než 100 tun odpadu.

Pilsner Urquell se mění. Hliníkovou folii nahradil plně recyklovatelnou papírovou etiketou. Náhrada hliníkových folií a plastových nálepek na lahvích piva Pilsner Urquell je krokem pivovaru, kterým snižuje dopady podnikání na životní prostředí. Dříve užívané hliníkové folie a plastové nálepky znehodnocovaly papírový odpad z etiket odstraněných při mytí lahví. Každá tuna recyklovatelného papíru výrazně přispívá k ochraně životního prostředí,

Dominantní část skleněných lahví Pilsner Urquell tvoří od počátku své existence lahve vratné. Nejstarší dochovaná lahev Pilsner Urquell pochází z konce 19. století. V počátcích si pivovary nechaly lahve označovat pouze reliéfními znaky svého pivovaru nebo konkrétního piva. S potřebou uvést na lahve další informace o prodávaném pivu přibyly papírové etikety a ještě později, již z marketingových důvodů, opatřily pivovary lahve i alobalovými foliemi a plastovými nálepkami, které nesly informace o prodávané značce.

Plzeňský Prazdroj později následovaly i ostatní značky piv a tak i ony postupně ustupují od foliových přebalů.

Pivaře následují vinaři

Evropská unie schválila nové nařízení, podle kterého bude možné prodávat šumivá vína bez zlatého, stříbrného či jinak barevného přebalu kolem hrdla a špuntu.

Evropská komise novým nařízením odsouhlasila, aby se šumivé víno smělo prodávat i bez fólie, která obaluje připevnění zátky lahve a obvykle se vyrábí ze směsi hliníku a polyethylenu, což je materiál, který je nerecyklovatelný a skončí tak na skládkách, nebo ve spalovnách a zatěžuje životní prostředí.

Vinaři, kteří rozhodnutí vítají, nebo se dokonce aktivně snažili o jeho prosazení, argumentují hned několika důvody. V první řadě se jedná o ekologický aspekt a potřebu ochrany životního prostředí.

Prémiový produkt, aneb proč folie zachovat

Foliový přebal hrdla láhve a špuntu pomáhá zákazníkům ve snadné orientaci při výběru zboží. Bezpečně lze poznat obyčejné tiché víno, za které se u nás neplatí žádná spotřební daň od vína šumivého, které je bráno jako luxusnější a prémiový produkt a vztahuje se tak na něj spotřební daň.

Na první pohled je tak nebude tolik snadné rozpoznat. A zatímco někteří vinaři řešení oceňují, jiní se bojí, že taková vína si nikdo nekoupí. Zákazníci jsou co se balení vín týká poměrně konzervativní a v regálech nejčastěji sahají po tradičním balení, na které jsou zvyklí. Je tak možné, že při uvedení nařízení do praxe budou spotřebitelé automaticky dávat v obchodech přednost klasicky baleným sektů se staniolem, tedy upřednostňovat intuitivně určité značky právě díky jejich obalu a designu.

Důvod je zřejmý – takový produkt bude vypadat mezi šumivými víny jako chudý příbuzný, jako levný budgetový produkt, který si koupíte pouze tehdy, když si nemůžete dovolit nic lepšího. A už vůbec nepřipadá v úvahu, že byste pár lahví koupili na nějaký večírek na který jste pozvaní. Takové láhve budou působit levně a vy budete vypadat jako škrt, co chce šetřit na kamarádech a přátelích.

Staniol byl vždy optickým znakem prémiových šumivých vín. Proto by mělo být důležité tradiční vzhled, který se spotřebitelé naučili vnímat jako znak kvality, i nadále zachovat jako pomůcku pro lepší orientaci při nákupu.

Někteří vinaři však novinku vítají

Podle některých vinařů má volitelné upuštění od používání fólie smysl pro členské státy EU a producenty z různých provozních důvodů, zejména ušetření nákladů a zamezení plýtvání.

Někteří vinaři mají radost, že jim nové nařízení EU nyní umožňuje to, co dosud legálně dělat nemohli – prodávat šumivé víno bez fólie, která obaluje agrafu – připevnění zátky lahve. Domnívají se, že má smysl, když členské státy EU a producenti mohou nyní upustit od používání fólie u lahví s šumivým vínem, aby se tak ušetřily náklady a zabránilo se plýtvání.

Dříve měly stanioly na vršku lahví praktický smysl. Umožňovaly odlišovat šumivá vína při tradičním kvašení v lahvi od dalších produktů. Dnes ale pro vinařství představují spíše zátěž. Protože jeden z jejich největších dodavatelů sídlí na Ukrajině, kvůli probíhající válce se nyní řada producentů potýká se zpožděnými dodávkami materiálu, což brzdí i uvádění vín do prodeje.

Vinařům však nejde jen o ochranu životního prostředí, ale také o zbytečné náklady na fólie. A také o vzhled. Vinař bude mít nově možnost prezentace svého šumivého vína jako řemeslného produktu s přírodními zátkami a s atraktivně řešenými agrafami – tedy kovovými destičkami s drátkem. Ty mohou vypadat úplně jinak než některé laciné plastové zátky s klipovým uzávěrem.

Závěr

Mnozí velcí producenti šumivých vín jsou ale vůči nařízení spíše skeptičtí. Folie sice představuje relativně vekou ekologickou zátěž, pokud se to sečte za celou EU, ale má prakticky zanedbatelnou cenu v porovnání s prodejní cenou láhve a dodává produktu na prémiovosti.

Mezi velkými producenty se ozývají spíše skeptické hlasy – šumivé víno podle nich může přijít o svou originalitu a snadnou rozpoznatelnost. Spotřebitelé okamžitě rozpoznají šumivé víno z vnějšku podle charakteristické skleněné lahve na šumivé víno a fóliového obalu na hrdle lahve.

Je tedy důležité, jak si na tuto změnu zvyknou spotřebitelé.

Možná se tato změna snadno uchytí a tato vína budou spotřebiteli upřednostňována jako ekologický produkt. Vinaři tato vína určitě na trh uvedou, budou ale pečlivě sledovat prodeje a pokud zůstanou za očekáváním, dá se předpokládat, že se k foliovým přebalům opět vrátí.