Pilsner Urquell v Česku a v zahraničí, mýty a fakta

Pilsner Urquell je pivo, které má na našem trhu výsadní postavení. Pokud vynecháme minipivovary, jež na našem trhu prodávají zatím jen minimální objemy, tak je Pilsner Urquell považován za to nejlepší, co se u nás dá z českých piv koupit.

Pilsner Urquell

Tuto českou pivní značku od roku 2017 vlastní japonská pivovarská společnost Asahi, která zakoupila Plzeňský prazdroj.

To rozhodně není žádný důvod k obavám, protože Japonci pivu opravdu rozumí a velmi rádi jej konzumují, i když jejich spotřeba zůstává daleko za tou českou. Ovšem tady nejde o žádný sentiment, ale především o byznys a tak mají zájem na tom, aby se tato značka dále rozvíjela, prosperovala a vyráběla kvalitní pivo.

Jak už je uvedeno výše, Pilsner Urquell má na českém trhu výsadní postavení. Pokud bychom hledali nějaký příměr, našli bychom ho v nealkoholických limonádách, kde celosvětově vede Coca-Cola. Pilsner Urquell je tak na našem trhu taková pivní Coca-Cola, ale v zahraničí tomu tak není, tam je to prostě jen jedna z mnoha limonád v regálu, kterou občas někdo pozná a ví, že nechutná úplně špatně.

Co patří pod Plzeňský prazdroj

Plzeňský prazdroj vaří tradiční česká piva:

  • Pilsner Urquell
  • Gambrinus
  • Radegast
  • Velkopopovický Kozel
  • Primus
  • Klasik
  • nealkoholický Birell
  • pivní speciály Master
  • svrchně kvašené pšeničné pivo Fénix
  • perlivý nápoj Frisco

Za nižší cenou piva v Německu může konkurence

Obvyklá cena za lahev piva Pilsner Urquell v německých supermarketech je 25 až 28 korun a v občasných cenových akcích se dá sehnat v přepočtu i za 16 korun. Oproti tomu se obvyklá cena piva cena v Česku pohybuje kolem 34 korun.

Taková cena za plzeňské pivo je unikátní i ve srovnání s dalšími státy. V Polsku už čeští konzumenti neušetří vůbec, v obchodech tam vyjde půllitrová lahev Pilsner Urquell nejčastěji na osm až devět zlotých, tedy kolem 53 korun. V Rakousku na přibližně 1,39 eura, tedy kolem 35 korun, což je cena podobná té v Česku a podobná cena za plzeňské pivo se platí i na Slovensku.

Pivo je pro Němce, stejně jako pro Čechy národní nápoj.

V Česku má Plzeňský prazdroj jako největší producent piva tržní podíl cca 43 procent.

Na německém trhu panuje mezi výrobci piva velice tvrdá konkurence, na celkové spotřebě v Německu v konkurenci zhruba 1500 pivovarů má lídr trhu – pivovar Radeberger pouze 15 procent trhu.

V Německu je na rozdíl od Česka mnohem víc konkurenční trh a o každého zákazníka se tam bojuje především v obchodech, ve kterých se tam prodává více než 85 procent veškerého piva. 

V Česku lahvová a plechovková piva tvoří kolem 70 procent z celé spotřeby. A navíc na českém trhu Plzeňský prazdroj vydává Pilsner Urquell za ultra prémiovou kategorii, ale v Německu jde o běžnou značku, jednou z mnoha. A pokud by byla v obchodech dražší, výrazně by se snížil odbyt tohoto piva.

Drobný vliv na na cenu piva dělá také rozdíl mezi spotřební daní na pivo v Německu a v Česku, která je v Česku o dvě procenta vyšší.

Pilsner Urquell se vaří pouze v Plzni

Kvalita a složení piva Pilsner Urquell je na všech trzích stejná

Prazdroj jako největší exportér piva z Česka vyváží své značky do více než 50 zemí.

Dlouhodobě se mezi konzumenty piva traduje, že exportní verze Pilsner Urquell se liší od parametrů i kvality produkce pro domácí trh. Nebo že pro některé země musí pivovar svoji prémiovou značku upravovat podle místních požadavků a legislativy, například pro Švédsko ředit kvůli požadavku na nižší obsah alkoholu.

Někteří konzumenti také tvrdili, že existují i chuťové rozdíly mezi pivem určeným pro český trh a pivem určeným pro německý trh. To je však ryze individuální a subjektivní hodnocení, které se nezakládá na objektivitě.

Jednalo se o článek, který popisuje údajnou dvojí kvalitu piva Pilsner Urquell v Česku a Německu. Autor zde obhajoval, že pivo Plzeň v Německu je levnější, neboť má jiné složení a dle jeho názoru je chuťově mnohem horší a cena je tak vykoupena kvalitou.

Chuť piva Pilsner Urquell zakoupeného v Německu je podle autora textu lihová. Svoje postřehy dokládá tím, že podle složení plzeňského piva zakoupeném v obchodě u našich sousedů jsou přidávány navíc hopfenauszüge, tedy chmelové extrakty, a to prý snižuje náklady. Ale jedná se fake news.

To vzniklo zejména z překladu sousloví chmelové extrakty. Na českých etiketách a obalech je v souladu s českou legislativou označení chmelové výrobky, v zahraničí je pak uveden adekvátní překlad v souladu s tamní legislativou.

Například:

  • v angličtině – hop products
  • v němčině – hopfenauszüge

Pilsner Urquell se už však nevaří v jiné zemi na základě licence, jako před lety například v Rusku a Polsku, ale výhradně jen v Plzni a nerozlišují se uvařené várky zvlášť pro Česko a zvlášť pro export.

Receptura piva Pilsner Urquell je pro všechny trhy stejná, pro Česko i na export a to včetně Německého trhu. Pivo se vaří a stáčí do všech typů obalů pouze v Plzni, nikde jinde. V minulosti se specificky pro švédský trh vařilo slabší pivo. Aktuálně je k dostání po celém světě pouze jeden originální Pilsner Urquell.

Závěr

Vyšší cena piva Pilsner Urquell v Česku souvisí s takzvanou idealizovanou image, za kterou si spotřebitelé rádi připlatí. V Česku je Plzeňský prazdroj leader trhu, ten kdo určuje ceny, kterým se zbytek trhu musí přizpůsobit.

Plzeňský prazdroj je společnost, která má významnou tržní sílu a je prakticky pro všechny maloobchodní řetězce neopominutelným dodavatelem, což mu dává významnou sílu v jednání o cenách. Není prostě možné, aby některý maloobchodní řetězec neprodával nejvíce prémiovou značku piva v Česku.

Pivovar, který spadá pod japonskou firmu Asahi, má na českém trhu dominantní podíl. Plzeňský prazdroj je spotřebiteli vnímán jako prémiové pivo, které ničím jiným nenahradíte, a tak se mu daří prodávat svá piva za vyšší cenu, což na německém trhu neplatí, ten je velmi segmentovaný.

Dalo by se tedy říct, že plzeň v českých supermarketech stojí tolik díky své síle na trhu, marketingu a image takzvané prémiové značky. V Německu by vůči silnější konkurenci s takto vysokou cenou prostě neuspěla, protože by spotřebitelé upřednostnili jinou, cenově výhodnější, okrajovou značku.

A jak říká klasik, můžete s tím nesouhlasit, můžete nad tím kroutit hlavou, ale to je tak vše, co s tím můžete dělat. Ale pořád platí, že konečnou cenu si vždy určuje prodejce, ať už v tuzemsku nebo v zahraničí.

Pokud jste tedy příznivci této značky piva, nebo třeba jen vlastníte večerku a hledáte levného dodavatele, Německo a jejich supermarkety jsou jasná volba. Trvanlivost piva je velmi dlouhá a v německých supermarketech bývá v akci poměrně často. V Česku nějaký podstatný pokles ceny určitě nečekejte, zejména, pokud ho konzumenti jsou ochotni za danou cenu kupovat.