Česká alkoholická kultura
Alkohol je „kulturní droga“, na tom přísnější regulace sotva něco změní. Dostupnost a všudypřítomnost alkoholu je ale podle názoru mnohých neúnosná.
Přibližně milion tři sta tisíc Čechů je už na hranici rizikového nebo problémového pití, což je v porovnání s počtem obyvatel naší země, ale také s jinými drogami a zejména s jinými zeměmi nesrovnatelné a doslova alarmující.
Proč se u nás tak moc konzumuje alkohol? Jak vypadá průměrný český piják alkoholu a co k pití alkoholu vlastně vede?
Česká kultura je s alkoholem spojená a v okolních zemích jsou na tom podobně. Obvyklé předsudky o pití alkoholu neplatí. Obvyklý předpoklad, že alkohol nejvíce pijí osamělí chudí lidé, kteří přežívají na okraji společnosti je z velké části mylný. Průměrný piják alkoholu je naprosto průměrný Čech, ani mladý, ani starý, ani chudý ani bohatý. Ale to je dáno zejména tím, že alkohol je u nás rozložen do všech sociálních vrstev. Stručně by se dalo říci, že až na těch pár abstinentů, kterých je tak málo, až je to téměř zanedbatelné, u nás pije alkohol téměř každý. A jak už je uvedeno výše, cca 1.300.000 osob rizikově či problémově.
To, jestli je pití problematické, se pozná nejen podle četnosti pití, ale také míry vypitého alkoholu. Někdo pije denně, ovšem velice malé množství alkoholu, někdo pije jednou nebo dvakrát do měsíce, ale v takové míře, že si nepamatuje předchozí večer. Obojí je problematické a nese to s sebou více či méně viditelné následky.
A důležité je také upozornit, že alkoholik nemusí být nutně člověk na okraji společnosti, na kterém je pití na první pohled poznat. Češi vévodí statistikám jak v dlouhodobém nestřídmém pití, tak v tom nárazovém, kdy vypijí pět a více drinků za sebou.
Následky pití alkoholu
Konzumace alkoholu má vážné důsledky: každý rok souvisí s pitím alkoholu úmrtí 6 až 7 tisíc osob, z nichž 2 tisíce nastávají přímo ve spojitosti s alkoholem (onemocnění jater nebo intoxikace). Dalších 600 úmrtí ročně je způsobeno například nehodami nebo sebevraždami pod vlivem alkoholu.
Alkoholová závislost navíc zkracuje život o průměrně 24 let. Ročně se ze závislosti na alkoholu pokouší vyléčit přibližně 30 tisíc lidí, přičemž většina z nich (cca 26 až 27 tisíc) vyhledává pomoc v psychiatrických zařízeních. Více než pětina z nich je hospitalizována, zbývající část klientů se léčí ambulantně.
Zvýšená četnost úrazů, dopravních nehod a násilných trestných činů pod vlivem alkoholu pak zatěžuje zdravotní systém i společnost jako celek. Úmrtnost spojená s alkoholem v ČR v posledních letech roste, zejména v souvislosti s alkoholickým onemocněním jater. Roste také počet nehod a sebevražd pod vlivem alkoholu. Alkohol je také nejčastější příčinou domácího násilí a mnoha sociálně nežádoucích jevů. Alkohol škodí v jakémkoli množství, ochranný vliv na cévy či srdce je zanedbatelný oproti škodám na všech ostatních orgánech.
Kdo je typický český piják alkoholu
- Muž ve středním produktivním věku.
- Pije alkohol několikrát za měsíc bez ohledu na velikost obce, ve které žije.
- Má střední příjem, což mu umožňuje ušetřit si nějaké peníze. Není ani chudý, ani bohatý, zajištěný.
- Má průměrnou pracovní zátěž bez nutnosti často pracovat přesčas.
- Jeho společenský život je spíš aktivní, ale pití alkoholu není denním zvykem.
- Jedná o častější aktivitu v rámci společenských událostí nebo příležitostného večerního odpočinku.
- Žije ve vztahu a má jedno nebo dvě děti.
Předpoklad, že starosti nebo osamělost povedou k častější konzumaci alkoholu, se vůbec nenaplňuje. Naopak – rozvod nebo ovdovění vede k výraznému omezení pití. Dvě třetiny ovdovělých nepijí vůbec, nebo si dají alkohol jen párkrát do roka. V manželství je lidí s tímto přístupem k alkoholu třetina a v partnerství zhruba čtvrtina.
Co se týče rodinného stavu a přítomnosti dětí, typický konzument alkoholu je pravděpodobně svobodný, nebo žije ve společné domácnosti. Rodiče zase konzumují alkohol tím méně, čím více mají dětí.
Neexistuje také výrazný rozdíl v četnosti konzumace alkoholu na základě toho, zda lidé žijí ve velkých městech, či malých obcích. Nejběžnější frekvence pití alkoholu, tedy několikrát za měsíc, je přibližně stejná pro všechny velikosti obcí, ačkoli denní konzumace alkoholu je nejnižší ve velkých městech s více než 50 000 obyvateli.
Zatímco o „české pivní kultuře“ se mluví jako o kandidátovi na seznam světového dědictví UNESCO, čísla zas a znova varují: Víc než milion Čechů a Češek užívá alkohol v nezdravé míře. Měřitelné i neměřitelné společenské náklady, v první řadě zdravotní, jsou ohromné. V mezinárodních statistikách spotřeby setrváváme na předních místech.
Alkohol přesto jako by stál stranou pozornosti boje. Když se řekne boj s drogami, většinou se tím myslí nějaké jiné. Alkohol je kulturní drogou.
Pití alkoholu v průběhu pracovní doby, je u nás považováno za společensky nepřijatelné a pro nadpoloviční většinu společnosti se jednoznačně jedná o závislost.
Zkušenost s alkoholem již v dětství
Problematická je tzv. normalizace pití alkoholu, kdy třeba zkušenost s alkoholem v Evropě začíná kolem deseti let, ovšem v některých rodinách v Česku už v osmnácti měsících a děti k alkoholu mnohdy přivádějí jejich rodiče.
Rodiče dostali otázku, jestli už jejich dítě ochutnalo alkohol. Není kvantifikované kolik, ale počítá se do toho třeba líznutí pěny od piva, drobné zkušenosti, kdy rodiče dali dětem alkohol ochutnat.
- Ve třech letech to bylo 18 procent rodičů, kteří odpověděli kladně.
- V pěti letech už to bylo 23 procent.
- V jedenácti letech cca 30 procent.
Jak omezit spotřebu alkoholu a co funguje v zahraničí
- Absolutní zákaz reklamy na alkohol všeho druhu, včetně piva a vína.
- Zákaz prodeje alkoholu v nočních hodinách, např. 22:00 – 08:00 hodin.
- Licence na prodej alkoholu pro obchodníky a majitele barů, hospod a klubů, kde se alkohol prodává.
- Odnímání licencí v případě prokázání prodeje alkoholu mladistvým, či mimo povolenou provozní dobu.
- Progresivní zdanění podle množství alkoholu v produktech.
- Obrázky následků alkoholismu na etiketách, stejně jako je tomu u cigaret.
- Plošné preventivní programy na školách, přednášky odborníků s abstinujícími alkoholiky.
- Kampaň proti alkoholu v televizi.
- Investice do osvěty a prevence.
- Zdražení alkoholu a tím snížení jeho dostupnosti.
- Prodej alkoholu pouze ve specializovaných prodejnách, nikoliv v každém obchodě.