Regulace reklamy na alkohol pomůže řešit jeho nadměrnou konzumaci
V životě platí, že co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš. A to se týká nejen různých znalostí, schopností a dovedností, ale také neřestí.
Platí to i o kouření cigaret, kdy velmi málo lidí začíná s kouřením v pokročilém věku. S kouřením cigaret se tak začíná v mládí, kdy probíhají první experimenty, nebo nikdy. Pokud tedy v mládí kouřit nezačnete, máte poměrně vysokou šanci, že z vás budou celoživotní nekuřáci.
A totéž se týká také konzumace alkoholu. alkohol většinou mladým lidem vůbec nechutná a většinou se nechají strhnout k jeho konzumaci partou. Pokud jako mladí lidé s konzumací alkoholu nezačnete, v dospělém věku jej budete vyhledávat nanejvýš pouze příležitostně, i když i výjimky se najdou.
Všichni z nás podléháme reklamě, a reklama na každého z nás opravdu funguje, i když si to mnozí nepřipouštějí a odmítají si to přiznat.
Často si tak broukáme různé popěvky, slogany a melodie z reklam, reklama se nám prostě dostává pod kůži i když někdy někdy jen podvědomě. Ale když navštívíte třeba bar, nebo supermarket a uvidíte nějakou promovanou značku alkoholického nápoje, reklama se vám hned vybaví a vy se vážně začnete zabývat otázkou, zda daný alkohol zakoupit a zda jeho ochutnání splní vaše očekávání, stejně jako ho splnilo u těch mladých dokonalých opálených a sexy lidí účinkujících v reklamních spotech. Zda vám sklenice promovaného koktejlu zajistí v baru úspěch u žen, stejně jako hrdinovi z reklamy.
Možná to zní až absurdně a většina lidí reklamám stejně nevěří, ale každý máme ve své rozervané duši i kus iracionálna, protože jinak by byl náš svět až příliš dokonalý.
Závěr této úvahy je, že reklama podvědomě působí i na ty, co jinak tvrdí, že jsou vůči ní zcela imunní. Reklama ovlivňuje vaše myšlení a konání a také pomáhá formovat vaše názory a životní hodnoty.
Jak lze regulovat reklamu na alkohol
Odsunutí reklamy na alkohol z televize a rádií na noční čas je krok naprosto správným směrem. Plán boje s alkoholem povede ke snížení jeho spotřeby. Omezením reklamy na všechny alkoholické nápoje je to, co opravdu funguje a jsou zde pozitivní příklady ze zahraničí.
- Zákaz reklamy v televizi a rozhlase v čase mezi 6:00 a 20:00 hodin.
- Zavedení varovných nápisů na etiketách lahví s alkoholem po vzoru cigaretových krabiček.
- Zákaz sponzoringu kulturních akcí.
- Zákaz sponzoringu sportovních akcí.
- Zákaz výskytu živých osob v televizních spotech.
- Omezení reklamy na alkohol pouze na místa prodeje a interiéry prodejen.
- Zákaz venkovní reklamy na alkohol, billboardy, ad.
Česko má s alkoholem opravdu problém
Česko skutečně má problém s alkoholem.
Podle dat OECD se držíme ve spotřebě čistého alkoholu spolu s Lotyšskem a Litvou na úplné špičce Evropy, ba i světa. Podle odhadů se ročně jen na léčebné výlohy spojené s alkoholem vynaloží 12,8 miliard korun. Spolu s dalšími faktory, jako je ztráta produktivity práce a trestná činnost, se částka vyšplhá dokonce nad 56 miliard.
Alkohol je v Česku reálný a velmi drahý společenský problém.
Počet úmrtí vyvolaných alkoholickým onemocněním jater navíc podle studií stoupá, mezi lety 2008 a 2017 to bylo o 18 procent.
Průměrný Čech starší 15 let vypije za rok v různých formách 14,5 litru čistého lihu, nejvíce v zemích Evropské unie. Není to překvapivé zjištění. Konzumace alkoholu je součástí české hospodské kultury a napomáhá mí také velmi tolerantní vztah k alkoholu, který k české společnosti patří.
Reklama zvyšuje šanci, že si cestu k alkoholu najdou dospívající mladí lidé. A při pohledu na některé z video reklam, které mají lákat na koupi láhve s alkoholem se není moc čemu divit.
Státní regulace prodeje alkoholu u nás reálně prakticky neexistuje
Státní regulace prodeje alkoholu je na evropské poměry poměrně benevolentní a v Česku vlastně sni neexistuje. Láhev alkoholu si můžete koupit kdekoliv, nikoliv jen ve specializovaných obchodech, můžete si jí koupit v zásadě kdykoliv a 24 hodin denně, ne jen například do osmi do večera a alkohol se u nás dá zakoupit jakkoliv, například i přes e-shop.
Alkohol je v Česku také velmi levný. A například u tichého vína není zavedena ani spotřební daň, což alkoholici dobře vědí a tak je tato komodita v jejich komunitě vnímána jako value for money.
Alkohol ale není běžná neškodná potravina a tak je regulace jeho reklamy určitě krok správným směrem.
Ovšem čeští politici jsou opačným směrem. Důkazem je otevřená politická podpora lobbingu za zařazení české pivní a hospodské kultury na seznam světového nehmotného dědictví UNESCO. A to napříč celým politickým spektrem. tato iniciativa se ale týká pouze piva.
Jak je reklama na alkohol regulována dnes
V současnosti může být v televizi zobrazená reklama na alkohol při splnění několika jednoduchých podmínek:
- Reklama nesmí cílit na mladistvé.
- Reklama nesmí tvrdit, že vám alkohol vyřeší vaše problémy.
- Reklama nesmí podporovat v nadměrném pití alkoholu.
- Reklama nesmí ukazovat, že alkohol přispívá ke společenskému úspěchu.
- Reklama na alkohol by v současné době měla vést pouze k souboji jednotlivých značek alkoholu.
Reklama by měla pomoci spotřebitelům k výběru určité značky v rámci segmentu. Neměla by vést k tomu, že lidé po jejím zhlédnutí začnou více konzumovat alkohol.