Pivní obaly a délka skladování piva

Pivní obaly můžeme hodnotit z mnoha hledisek.

Pokud by tím hlediskem byla délka skladování piva (ve tmě a stabilní teplotě) při zachování jeho nejvyšší kvality, tak by pořadí bylo následující:

  • sud – pivo vydrží ochránit nejdéle, je prakticky neprodyšný
  • plechovka – je na tom téměř stejně dobře jako sud
  • skleněná láhev – zde se projevuje 100% netěsnost korunkového uzávěru, ale 4-6 měsíců by mělo vydržet
  • PET láhev – zde vydrží pivo nejkratší dobu, max. pár měsíců

Pro spotřebitelská balení piva se používá celá řada obalů. Klasické je sklo, ale již po řadu let i plechovky, PET lahve, ale také různě velké soudky pro domácí čepování. Všechny materiály musí splnit požadavky na materiály určené pro styk s potravinou, tj. musí být zdravotně nezávadné a zajistit ochranu piva před vnějšími vlivy, které by mohly negativně působit na kvalitu. Barva obalu je volena tak, aby pivo chránila před působením světla.

Lahve skleněné jsou velmi šetrné k pivu a navíc jsou šetrné i k životnímu prostředí, zejména vratné lahve, které však používají hlavně velké pivovary. Používání vratných lahví totiž od pivovaru vyžaduje zajištění logistiky pro vracení lahví, velké skladovací plochy pro vrácené lahve a velké prostory ve výrobě pro myčku lahví atp. Proto nejsou ve velkém využívány malými pivovary. Ty pak upřednostní nevratné lahve.

Nejběžnější typy PET lahví nejsou pro pivo úplně ideálním obalem, protože dochází k prostupu plynů přes obal, zejména kyslíku dovnitř obalu, a pivo rychleji stárne. PET obaly je vhodné používat zejména pro piva určená k rychlé spotřebě, např. z minipivovarů.

U piv z velkých pivovarů v PET obalech je možné si všimnout, že jejich datum minimální trvanlivosti je kratší, než u obdobného piva ve skle. Existují však upravené typy PET obalů, které prostup plynů neumožňují, ale pro běžný prodej bývají příliš drahé.

Exkluzivnější značky a dražší piva v současné době od větších (1,5-2,5 l) PET lahví ustupují.

Například na cestách, ale nejenom na nich, spotřebitelé oceňují balení piva v plechovkách. Jde o obal lehký a neprostupný pro světlo, nevýhodou je nešetrnost k životnímu prostředí, protože recyklace hliníku, ze kterého jsou plechovky vyráběny, není mezi spotřebiteli příliš rozšířena a plechovky končí v běžném odpadu.

Pro pivovary je plechovka také nejdražší obal. Stojí kolem tří korun, tedy zhruba jako skleněná láhev, jenže zatímco sklo projede pivovarem několikrát, plechovka jen jednou.

Vzhlede k tomu, že v okolních zemích bývají plechovky zálohovány, dá se tento krok v horizontu pár let očekávat i u nás.

Prodeje plechovek tlačí nahoru obchodní řetězce. Odpadají jim totiž náklady na manipulaci s vratnými obaly. Řada řetězců mimo jiné srovnala u dražších piv ceny v ­plechovkách a lahvích.

Někteří konzumenti plechovky preferují kvůli snadné manipulaci, nižší hmotnosti, možnosti snadného otevření a rychlého vychlazení.