Pivní index životní úrovně
Asi všichni znáte Big Mac index, který srovnává ceny tohoto sendviče v různých zemích světa a vychází z teorie parity kupní síly, podle níž by identické výrobky měly po přepočtu měnovým kurzem v různých zemích stát stejně. Proto lze srovnáním místních cen Big Macu ukázat cenové hladiny v jednotlivých státech světa. Díky tomu lze zjistit případné nadhodnocení či podhodnocení měnového kurzu. Big Mac byl pro tento účel vybrán proto, že je prodáván celosvětově identickým postupem.
Pivní index dle minimální mzdy
A pivní index je prakticky to samé. Ovšem porovnání piva není tak jednoduché, neboť se v různých zemích světa liší, nejedná se tedy o identický produkt jako Big Mac. Proto bylo zvoleno porovnání počtu piv, které je možné zakoupit za minimální mzdu v dané zemi.
Češi na tom nejsou v porovnání s ostatními zase až tak špatně, rozhodně ale ne nejlépe. Ale takový Gruzínec musí pracovat téměř dva dny za minimální mzdu, aby si mohl vůbec dovolit jedno pivo. Polehčující skutečností je, že v Gruzii se pije hlavně víno.
Na opačném konci žebříčku jsou Belgičané, Němci, Kanaďané, Portugalci, Španělé a Američané, kteří si na pivo vydělají za méně než půl hodiny práce za minimální mzdu.
Objektivita porovnání
Toto porovnání není však úplně objektivní a je trochu zjednodušené. Zejména minimální mzda se v různých zemích liší a jedná se spíše o politické rozhodnutí, než ekonomický ukazatel a také pivo není identické a v různých zemích se liší, rovněž tak statistiku ovlivňuje spotřební daň z lihu, která se rovněž různí a výsledné porovnání je tak zkresleno.
V případě sendviče Big Mac se jedná o celosvětově identický produkt.