Cinzano versus český vermut

Rozhodli jsme se v naší redakci prověřit legendární hlášku chuťově rozdíl nepatrnej, cenově značnejze slavné a výborné české komedie – Vrchní prchni. Kde provozní restaurace Rudy Vyskočil v podání Jiřího Kodeta zasvěcuje svého spolužáka Dalibora Vránu v podání Josefa Abrháma do tajů socialistického restauračního byznysu.

Co tedy porovnáváme

Především zapomeňte na český vermut. Od doby natáčení filmu se změnil nejen režim ale především sortiment a zatímco takové Cinzano seženete stále, pojem český vermut už v obchodech téměř neznají.

Vermut u nás sice stále několik společností vyrábí, ovšem nejedná se zrovna o levný produkt a cenou se blíží italskému Cinzanu. Taková zkouška by tak zcela postrádala smysl. Když dnes chcete koupit levný vermut, bude stejně jako Cinzano pocházet také z Itálie.

Zakoupili jsme

  • Cinzano Bianco, 0,75 l za 199 Kč vč. dph
  • Morani Bianco, 1 l za 59 Kč vč. dph

1. Chuťová zkouška

Ochutnáváme při běžné pokojové teplotě, bez ledu a bez citronu.

Zde ani jeden vermut nechutná výborně. Cinzano má nepatrně jemnější chuť a lehce příjemnější vůni než Morani, ovšem takto se vermuty opravdu nepijí. I na etiketách je uvedeno, že se vermuty mají podávat s kostkami ledu a citronem. Dáváme tedy vše řádně vychladit, připravujeme led a krájíme citron.

2. Chuťová zkouška

Ochutnáváme tedy podruhé, a to tak, jak radí ve filmu provozní Rudy:musíš ho podávat podchlazenej a s citrónem. Teplota obou vermutů je kolem nuly, vytahujeme je z mrazáku.

A zde musíme uznat, že podchlazení pod bod mrazu, kostky ledu a citron zcela mění chuť obou vermutů a to k lepšímu, chutnají opravdu výborně, jsou příjemně sladké a je v nich cítit na jazyku štiplavost citrónu, tóny bylin i koření. Voní minimálně a chutnají téměř stejně, resp. chuťový rozdíl je tak nepatrný, že nelze jednoznačně určit, která chuť je lepší. Chuť je značně ovlivněna nejen teplotou, ale hlavně citrónem. Vlivem podchlazení se pak téměř nerozvíjí buket.

Výsledky testu

Cinzano Bianco je značkový italský vermut obsahující víno, cukr, vodu a esence koření a bylinek. Barva slámová, obsah alkoholu je 14,4%. Tento vermut je vyráběn tradiční metodou, cena za litr je 265 Kč.

Morani Bianco je vlastní značka supermarketu, jedná se také o italský vermut obsahující víno, cukr, vodu a extrakty aromatických bylin a aroma. Barva světlá, obsah alkoholu je 10,5%. Při výrobě tohoto vermutu jsou použita aromata, cena za litr je 59 Kč.

S tvrzením provozního Rudy Vyskočila z výše uvedeného filmu chuťově rozdíl nepatrnej, cenově značnej tak lze souhlasit. Rozdíly v chutích jsou opravdu nepatrné a cenové značné a je otázkou, zda minimální rozdíly v chutích ospravedlňují více než čtyřnásobný rozdíl v ceně obou vermutů. Zde je ovšem potřeba také zohlednit vyšší obsah alkoholu, tradiční výrobní metodu a zejména značné marketingové náklady u Cinzana. Ovšem ani Morani, jako budgetový produkt vůbec nechutná špatně, zejména s ohledem na kupní cenu.

Pokud budeme dodržovat výrobcem doporučenou formu konzumace, tedy vychlazené s ledem a citrónem, jsou chuťové rozdíly v praxi téměř setřeny. A teplý vermut nikdo z nás asi ani pít nechce.

A ani sám Dalibor Vrána nepoznal žádný rozdíl a uvedl, poté co chutnal český vermut:výborný, Cinzano výborný„.

Závěr

Dobrá zpráva je, že oba produkty se v dnešní kapitalistické společnosti dají sehnat v libovolném množství bez front a úplatků. A pokud je chcete zakoupit levněji, stačí počkat na cenovou akci.

Špatná zpráva je, že od doby natáčení filmu také značně podražily nemovitosti a pokud by si dnes provozní restaurace chtěl tímto způsobem vydělat na vilu na Ořechovce a Mercedes Piáno, musel by tohoto nápoje prodat hektolitry a zabralo by mu to opravdu hodně času. Zrušení EET ale na druhou stranu hraje v jeho prospěch.

Pokud vás film zaujal, nejslavnější hlášky můžete shlédnout v následujícím videu.