Doba zmenšování panáků už narazila na racionální limity

Asi to všichni, kdo pravidelně nakupujete v supermarketu důvěrně znáte. Léta jste zvyklí kupovat nějaký výrobek, dejme tomu o hmotnosti 500 gramů a najednou z ničeho nic, většinou zcela náhodně z nápisu vzadu na obalu zjistíte, že už nemá 500 gramů, ale třeba jen 450 gramů. Ovšem velikost obalu je stále stejná. A tak pokud potřebujete do receptury třeba oněch 500 gramů, nezbyde vám než zakoupit výrobky dva.

Výrobci se tím samozřejmě většinou vůbec nijak nechlubí, protože ani cena adekvátně ke snížení hmotnosti neklesla, naopak, ve většině případů stoupla, ti drzejší z nich to pak dokonce prezentují jako spotřebitelskou výhodu a snahu přimět konzumenty menšími porcemi ke zdravějšímu životnímu stylu. Že to jsou jen marketingové kecy ani nemá smysl dodávat.

Typickým zbožím kde se to děje jsou různé čokoládové tyčinky, veškeré cukrovinky, sušenky, jogurty, margaríny a ostatní mléčné výrobky, balené uzeniny ale i třeba prací prášky a další rychloobrátkové spotřební zboží (FMCG).

Do jisté míry se to dá pochopit, máme tady inflaci, zdražování a výrobci a obchodníci musí nějak reagovat. A tak to lze vnímat v mnoha případech jako racionálnější řešení, než pouze zdražit.

Zajít dnes na panáka? – raději s lupou

Tento trend se ovšem netýká jenom supermarketů, ale také hospod, barů a gastro provozů všeobecně.

Na mnoha místech vám jako velké pivo načepují jen 4 dl a to ještě pouze tehdy, když máte štěstí a nenarazíte na podnik, kde čepují tzv. podmíráky.

Co se ovšem již zcela vymklo kontrole, to jsou panáky.

Ještě nedávno byl standart:

  • 0,5 dl velký panák
  • 0,2 dl malý panák

Velké panáky se ve většině případů používaly na tzv. tvrdý alkohol, tedy destiláty typu rum, vodka, whisky. Malé panáky se pak většinou používaly na likéry, tedy v drtivé většině, griotka, zelená. vaječný likér.

Později došlo ke zmenšení velkého panáku o 20% a malý zůstal stejný. Tento trend se velmi rychle v gastronomii rozšířil a najít dnes podnik, kde vám nalijí jako velký panák 0,5 dl je stejné jako hledat jehlu v kupce sena.

Standart po změně:

  • 0,4 dl velký panák
  • 0,2 dl malý panák

Doba však pokročila a výše zmíněné je už také spíše výjimkou.

Podniky dnes postupně ruší malý i velký panák a mají v nabídce pouze jeden univerzální druh panáku.

Standart nové doby:

  • 0,3 dl

Ale jsou i podniky, kde zrušili panák velký a mají v nabídce už jen malý, ovšem za cenu velkého.

Exces nebo nový standart?

  • 0,2 dl

Gastronomický řetězec Ambiente tak dnes nabízí ve svém Lokále například panáka Becherovky o objemu 0,02 l za 59 Kč. Z jedné velké litrové láhve tak dokáží nalít neuvěřitelných 50 panáků.

A litrovou láhev Becherovky, jejíž cena se pohybuje ve velkoobchodě pod 300 Kč, tak dokáží prodat za 2. 950 Kč. Marže zde činí 1000% a to stále hovoříme o alkoholu, likéru, jehož prodej je v zemi zcela legální, nikoliv o prodeji nelegálních narkotik, kde je vysoká marže nedílně spojena s vysokým rizikem drogového byznysu všeobecně.

Představte si třeba přípravu koktejlu, kde barman musí předvést své znalosti, svůj um při práci se šejkrem, věnuje mu svůj pracovní čas a má s ním při dávkování ingrediencí spoustu práce, zde je tak vysoká marže pochopitelná, ale v případě panáků jde jen o pouhé nalití z láhve a v případě Becherovky ještě ani ne na led.

Závěr

Z uvedených příkladů je jasně vidět, že tento trend již narazil na své limity a to jak ty racionální, tak i ty cenové. Důvod je prostý – už není kam zmenšovat objem. Cena by se samozřejmě ještě zvýšit dala, ale domníváme se, že platit za jednoho malého panáka více, než za celou, byť třeba jen půllitrovou láhev příliš lidí ochotno nebude.

Pokud bude výše uvedený trend pokračovat, dá se v budoucnu nejspíše očekávat servírování panáků do náprstků, případně kapátky a barman bude muset přinést hostovi ještě lupu, aby svůj panák vůbec na stole vůbec dokázal najít.

A to ještě ani nehovoříme o snižování obsahu alkoholu v destilátech i likérech, ale to už je námět na jiný, samostatný příběh, článek, který vám brzy přineseme.