Příběh teleshoppingového mága Horsta Fuchse

Horst Fuchs byl opravdová televizní celebrita, legenda a nekorunovaný král teleshoppingu.

Ve svém oboru vynikal natolik, že všechny ostatní zcela zastínil a mnozí z vás si tak ani nevzpomenou na žádnou jinou hvězdu teleshoppingu.

Teleshopping, to musí být především show

Původní myšlenka image seriózního, bohatého a úspěšného postaršího obchodníka, který dává svůj úspěch okatě najevo se v podání Horsta Fuchse naprosto zvrhla – s vizáží sňatkového podvodníka, ověšený masivními zlatými řetězy, prsteny s diamanty na obou rukou, s náušnicí, se zlatými brýlemi s tónovanými skly a v nevkusném křiklavě barevném obleku, ve své době zcela opanoval televizní obrazovky při prodeji zboží, pro které se vžil vcelku výstižný termín – telekrámy.

Tajemství jeho úspěchu spočívalo v bizarnosti. Mnoho diváků se skutečně domnívalo, že nikdo tak ujetý snad ani nemůže existovat a že se jedná jen o najatého herce. Horst Fuchs měl fanklub a početné skupiny svých příznivců, kteří mu posílali pozdravy, žádosti o podpisy, ptali se na jeho zdraví, pokud se delší dobu neobjevil na televizní obrazovce. Jeho image a okázalé vystupování si diváci doslova zamilovali a tak není divu, že se občas při prodejních akcích ztratila i nějaká ta kartonová maketa s jeho podobiznou – fanoušci chtěli mít svého Horsta i doma. Jeho nezaměnitelný styl a smysl pro originalitu přinášely do reklamy a prodeje vůbec, nové myšlenky.

Ovšem Horst Fuchs skutečně existoval a sám si scénář svých vystoupení vymýšlel. Měl pro to zjevně talent, protože v jeho podání nešlo jen o nějaký teleshopping, ale o bizarní kabaret, prodejní show, která dokázala přinutit diváka nejen nevypnout televizor, nebo nepřepnout na jiný kanál, ale dokázala ho doslova přikovat k obrazovce a jen nevěřícně sledovat, s čím novým Horst Fuchs zase přijde. Měl také až neuvěřitelnou schopnost mluvit až do zblbnutí o všech prezentovaných produktech a mnoho jeho typických vět zlidovělo.

Horst Fuchs dokázal ve svých pořadech vymyslet až nemyslitelné. Jeho reklamy se vyznačují značným množstvím praktických zkoušek kvality prodávaného výrobku:

  • Smažil vajíčka na kapotě auta ošetřeného speciálním přípravkem, aby demonstroval, že jí to nijak neublíží.
  • Zapálil kapotu automobilu ošetřeného speciálním přípravkem, aby demonstroval, že zůstane nepoškozená.
  • Nechal střílet do ošetřené kapoty automobilu vzduchovkou.
  • Krájel konkurenční nože svými noži, aby demonstroval jejich kvalitu.
  • Odolnost politury na lak automobilu demonstroval tak, že jej zkoušel poškrábal diamantem, co měl ve svém prstenu (což zcela popírá fyzikální zákony).
  • Řezal noži hřebíky i kladivo.
  • Jím nabízený mixér dokázal rozmixovat i hřebíky, což také prakticky demonstroval.
  • Krájel noži zmrzlé potraviny i s jejich obalem.
  • A mnoho dalšího, co by vás asi ani nenapadlo.

O Horstu Fuchsovi

Horst Fuch (nar. 1946) byl rodilý Němec, který však od roku 1984 žil a podnikal v Rakousku. Vyučil se autoklempířem a pracoval jako dělník v automobilce.

Na konci šedesátých let se ukázal jeho obchodnický talent a začal prodávat auta. Zprvu je prodával na pouličních trzích. Na jednom z prodejních trhů zaujal majitele teleshoppingového gigantu WS Teleshop International, kterému se ihned zalíbila jeho schopnost prodat takřka cokoliv. Tak se Horst dostal do televize.

Teleshoppingové pořady od WS International s ním se brzy vysílaly nejen v Německu a německy mluvících zemí, ale v celé řadě ostatních států a později se rozšířily téměř po celé východní Evropě a mj. také například v Indii.

Své soukromí si Horst Fuchs vždy přísně střežil a veškeré otázky na toto téma odmítal. V souvislosti s ním se také objevily spekulace o jeho sexuální orientaci. Podle osob z jeho okolí se i v soukromí choval úplně stejně jako před kamerami, žil byznysem a při rozhovorech s novináři neváhal propagovat své zboží.

Horst Fuchs zemřel dne 11. 7. 2023 ve věku 77 let ve Vídni.

Úpadek teleshoppingu

Horst Fuchs už v poslední době před televizní kamerou nevystupoval. Jeho obor – tedy teleshopping zasáhly společenské změny a zcela ho převálcovaly eshopy internetových gigantů a direct marketing. Prodejní akce jsou dnes také veřejností, vlivem praktik tzv. šmejdů, mnohem více vnímány jako něco negativního a společensky škodlivého.

Teleshoppingový prodej je dnes na okraji zájmu a potýká se s vysokými náklady spojenými s TV vysíláním a provozem call center. Společnost WS International se potýkala se stížnostmi z řad spotřebitelů, protože zdaleka ne všechny produkt byly tak úžasné jak bylo prezentováno a úřady se také zajímaly o klamavé obchodní praktiky, za které udělovaly vysoké pokuty, protože není zdarma jako zdarma. Společnost WS International se potýkala s neschopností splácet své závazky, velkými dluhy u televizních společností v řádech desítek milionů a bankrotem.

Horst Fuchs se však dokázal alespoň částečně přizpůsobit a adaptovat na nové online prostředí. Stále působil v oblasti prodeje, ovšem držel se v pozadí a podílel se na tvorbě kreativních reklamních kampaní a prodejních strategií.

Horst Fuchs tak zůstane už navždy králem teleshoppingu, už jen proto, že ho dnes už prakticky nelze překonat. A možná je to tak i dobře, protože nasadil laťku opravdu vysoko a stěží by se vůbec našel někdo, kdo by se mu alespoň vyrovnal. Pokud si chcete jeho bizarní prodejní show připomenout, máte zde možnost shlédnout to nejlepší.

A až budete doma uklízet, možná najdete ještě nějaké telekrámy co vám prodal. A dívejte se opravdu pozorně, protože někde poblíž určitě najdete ještě jednu sadu, co vám dokázal prodat zcela zdarma.