Česká soda jako fenomén své doby

Satirický pořad Česká soda vyráběný společností Febio, který se uváděl v programu České televize (1993 – 1997) se stal kultovním dílem, které nebylo dodnes překonáno.

Pořad dosud zůstává v tomto žánru zcela výjimečným (i když jeho koncepci a model začaly napodobovat i jiné pořady tohoto typu), svým humorem nezařaditelným a nerespektováním žádného tabu pro širší veřejnost i nepřijatelným. Jako první přišel s parodiemi televizních zpráv, politiků, reklam, schémat televizních pořadů, klipů, atd. Vyvolal spory, protesty, bouřlivé divácké ohlasy, kritiku laiků i odborníků, ale i nebývalou oblibu.

Mnohé texty z České sody zlidověly. Jak nasvědčuje založení několika „fanklubů České sody“, výroba stejnojmenné sodové vody, obrovský zájem o videokazety s pořadem, jeho neustále reprízování v České televizi i návštěvnost filmové kopie v kinech po České republice, pořad pro část diváků zcela zlidověl.

Tento pořad byl původně uváděn jen jako občasník, což přispělo k tomu, že převažovala kvalita nad kvantitou a byl tak velmi populární a neobyčejně zábavný.

Nekorektní humor

Česká soda si dokázala dělat legraci úplně ze všeho úplně ze všech. Nic jí nebylo svaté. A vyznění pořadu bylo mnohdy kontroverzní a plné narážek.

  • Terčem České sody se stávaly zejména česko-německé vztahy a připomínka německé nacistické minulosti, rasismus, poválečné Benešovy dekrety a německá snaha o navrácení zabaveného majetku. Prakticky na každé vysílání parodického kurzu němčiny Alles gute ve kterých vystupoval Karl a Egon reagovala tehdejší německá ambasáda protestem.
  • Parodovaly se prakticky všechny televizní reklamy.
  • Parodovaly se tehdejší televizní pořady.
  • Parodovali se politici.
  • Parodovaly se sexuální menšiny, sexuální úchylky, pedofilie i zoofilie.
  • Parodovaly se hvězdy šoubyznysu.
  • Ad.

Tento pořad proslul tím, že si na něj prakticky všichni, do kterých se strefoval stěžovali, A tak je tomu u kvalitní parodie správně. Pokud by žádné stížnosti nebyly, pořad by zůstal za očekáváním a nedosahoval by vysokých kvalit.

O České sodě

S námětem přišel Fero Fenič a dramaturgem pořadu byl Milan Tesař. Scénáře jednotlivých dílů byly týmovou prací autorů blízkých satirickému magazínu Sorry. Režiséři se za dobu existence pořadu střídali.

Pořad byl koncipován jako pásmo příspěvků televizního zpravodajství prokládaných parodiemi na reklamní šoty. Od druhého dílu byl jeho součástí také „kurz německého jazyka“ Alles Gute Milana Šteindlera a Davida Vávry. Kromě Šteindlera a Vávry se díky České sodě do povědomí veřejnosti zapsal také Petr Čtvrtníček, který od šestého dílu pořadem provázel.

Některé skeče byly považovány za kontroverzní. Pořad měl vysokou sledovanost a mnoho jeho scén zlidovělo. Česká soda do dneška zůstává nejoblíbenějším pořadem Febia.

Na projektu pracovalo mnoho autorů i režisérů, což znamenalo názorové třenice, největší mezi Feničem a Čtvrtníčkem. Po problémech s Radou pro rozhlasové a televizní vysílání, stížnostmi od politiků, odchodem sponzorů a změnou vysílacích časů na pozdní hodiny Česká soda po 16 dílech skončila.

V roce 1998 vznikl ovšem pořad nový, nazvaný Čtvrtníček, Šteindler a Vávra (název byl pokaždé jiný, ale podobný). Ten na obrazovkách vydržel jako občasník až do roku 2000. Vzniklo 9 dílů, na kterých už nespolupracovalo Febio ani Fenič, ale svým stylem na Českou sodu navazuje.

Na konci roku 2008 vyšlo všech 16 dílů České sody na třech DVD, které se prodávaly v novinových stáncích. Celkový náklad činil 450 000 kusů.

V roce 2009 se na popularitu pořadu pokusila navázat internetová televize Stream.cz s pořadem Alles Gute. Vzniklo 12 dílů, které vyšly také na DVD. V roce 2014 přibyl díl třináctý.

Závěr

Pořad Česká Soda vynikal nekorektním černo-černým humorem a stal se fenoménem své doby. Dokonale symbolizoval tehdejší devadesátky a ranný nástup porevolučního kapitalismu a s ním spojené společenské změny.

Využil dokonale tehdejší svobodné porevoluční doby, která nebyla svázána hyperkorektností, genderem a GDPR. Nerespektoval vůbec nic a nikoho. Nic mu nebylo svaté. Zazářil, vydal ze sebe vše a předvedl to nejlepší, dokonale pobavil a v nejlepším přestal. A tak to má být.

V dnešní době by již nic takového nebylo možné. Doba se prostě posunula a podobně laděný humor by dnes mnoho diváků až šokoval a stal se předmětem mnoha zbytečných žalob a nekonečných soudních sporů.