Hermés – Birkin versus Kelly

Pokud se zajímáte alespoň trochu o design, určitě víte, že existují věci, které si prostě nesplete s ničím jiným. Mezi takové věci patří třeba sklenka na koktejl Martini, Porsche 911, švýcarský armádní nůž, Rolls Royce Phantom, brýle aviator, nebo plakáty od Andyho Warhola. Ve světě kabelek a luxusního zboží všeobecně jsou to pak dvě kabelky od Hermés.

Mají vše, co jek úspěchu potřeba – ikonický nadčasový tvar, prvotřídní zpracování a pak také příběh, který za nimi stojí, vytváří auru exkluzivity a ta prodává. Pojďme se na ně tedy blíže podívat.

Birkin bag

Kabelka je pojmenována podle britské herečky a sex symbolu 70tých let Jane Birkin (můžeme ji znát například z filmů Zvětšenina, nebo Bazén).

V roce 1981 letěla z Paříže do Londýna a v letadle se jí vysypaly z příruční tašky (proutěného košíku) věci na podlahu. Vedle náhodou seděl šéf módního domu Hermés, kterému Jane vysvětlila, jak jsou dámské kabely nepraktické, že nemůže najít ideální víkendovou tašku, která by byla praktická, vše se jí tam vešlo a zároveň hezká.

Popsala, jak by měla taková ideální dámská kabelka vypadat. Jean-Louis Dumas se jí představil jako šéf Hermès. Dvojice strávila let skicováním všech možných návrhů kabelek, které by ženám vyhovovaly.

V roce 1984 Hermés představil novou propracovanou koženou tašku Birkin bag, která se později stala prodejním hitem a dodnes je kultovní záležitostí.

Exkluzivita podle Hermés

Společnost Hermés dělá vše pro to, aby tyto kabelky zůstaly luxusním zbožím. Vyrábí je pouze v malých omezených sériích, aby měla majitelka této kabelky jistotu, že mnoho dalších lidí se stejným modelem na ulici jen tak nepotká.

Cenově se kabelky rozhodně nepodbízejí, za exkluzivitu si Hermés nechá zaplatit. Dalším důvodem vysoké ceny tašky je její omezená dostupnost. Celkový počet tašek Birkin, které společnost ročně vyrobí, je jejím tajemstvím. Odhaduje se však, že v oběhu jich nebude více než 250.000 kusů po celém světě.

Získat Birkinku není rozhodně vůbec jednoduché a jen dostatek peněz opravdu nestačí. Dříve existoval tzv. waiting list (seznam čekatelů), kam se zájemce zapsal a čekal až přijde na řadu.

Dnes od tohoto systému společnost upouští a sama si vybírá, komu kabelku prodá. Vše se děje opět za účelem zvýšení exkluzivity, a tak se často jedná o stálé zákaznice, hvězdy showbyznysu a profesionální celebrity. Je zde velká pravděpodobnost, že s kabelkami budou vyfoceny do časopisů a ty tím ještě více získají na exkluzivitě.

Podobný postup zvolila například automobilka Ferrari, která vyrábí omezenou produkci a své zákazníky si také sama pečlivě vybírá.

Kelly bag

Legendární kabelka Kelly od francouzské značky Hermès získala jméno po herečce a tehdy už i monacké kněžně Grace Kelly (†52), která si touto kabelkou před fotografy zakrývala rostoucí těhotenské bříško.

Grace Kelly tuto kabelku natolik proslavila, že ji značka na konci padesátých let pojmenovala po ní. model nicméně vznikl už kolem roku 1930.

Výroba kabelek Hermés

Společnost Hermès začala vyrábět tašky v Paříži z prvotřídních materiálů, jako je telecí kůže, kůže z aligátora nebo pštrosa. Je tomu tak dodnes a každý jeden kousek je vyráběn výhradně ručně. Řemeslníci trénují roky a roky, aby mohli vyrábět tyto kabelky.

Kabelka má typický tvar připomínající lichoběžník a lze ji pořídit hned v několika velikostech, kromě klasické kabelky například velkou cestovní kabelu. Birkinka je ušita ze slanovodní krokodýlí kůže, vybrat si můžete také jiný druh kůže, například telecí, kozí, pštrosí, ještěrčí. Birkinka je prodávána v různých barevných variacích (růžová, námořnická modrá, oranžová, bílá, hnědá, černá, žlutohnědá) a odstínech.

Typickým znakem této kabelky je zámek a klíč, který je číselně zakódován a klíč je uložen ve speciálním koženém poutku, kterému se říká „clochette“ (z francouzštiny zvoneček). Každý zámek má svůj číselný kód, tato čísla však mohou být stejná pro mnoho kabelek, protože jde o skupinová čísla, dle kterých byly vyrobeny.

Metalické zdobení, kterému se také říká „hardware“, tvoří kov, který je pozlacený nebo pokrytý palladiem. Některé Birkinky zdobí diamanty či jiné drahokamy. Kromě toho se na těchto kabelkách nachází zlaté či stříbrné razidlo s názvem „Hermés, Paris made in France“. Existuje řada faktorů, které ovlivňují finální cenu Birkinky. Skutečně záleží na kůži, barvě, velikosti kabelky nebo spony. 

Birkin vs. Kelly

Nevíte kterou vybrat? Pusťte si video.

Porovnání obou modelů kabelek

Zajímavosti o kabelkách Hermés

Tyto kabelky jsou všeobecně oblíbené mezi celebritami a takzvanou „smetánkou“. Běžná cena kabelky se pohybuje od nižších statisíců korun až po několik miliónů. Cena se odvíjí od materiálu a zdobení.

Například sytě růžová Birkinka od Hermés vyrobená z krokodýlí kůže a zdobená 18-ti karátovým bílým zlatem a diamanty byla v aukci vydražena za 1,72 milionů hongkongských dolarů.

Není divu, že si tyto kabelky zamilovaly celebrity, jako například Victoria Beckham, která jich vlastní dokonce hned 100. Hodnota její osobní sbírku se odhaduje na 2 miliony dolarů. Za největší sběratelku Birkinek na světě se považuje Jamie Chua ze Singapuru s jejími dvě stě kabelkami.

Pro tyto výjimečné kabelky také existuje „servis“, kam je možné kabelku zaslat a odborníci na detailingové služby jí zrenovují, vyčistí a ošetří tak, že bude opět vypadat jako nová.

Existuje také skupina investorů, která se specializuje na nákup limitovaných edic těchto kabelek a spekuluje na růst jejich hodnoty. Dnes je mnohem snazší koupit kabelku na sekundárním trhu, než přímo u výrobce, avšak cena použité kabelky bude mnohdy vyšší než u nové.

Kabelky jsou také předmětem padělání, avšak padělky jsou většinou snadno rozeznatelné a pokud uvažujete o nákupu padělku pro svou přítelkyni, je vhodné ho spojit s nákupem padělku hodinek Rolex pro vás, aby vám to spolu lépe slušelo.

Známá je kauza kabelek Hermés, kdy letití zaměstnanci módního domu bokem šili proslulé kabelky Birkin. Objednávali na ně stejný materiál, používali originální kovové součástky a prodávali je mimo oficiální dvouletý waiting list zájemcům do Asie. Odlišit v tomto případě „padělek“ od originálu dalo skutečnou práci.

Kromě žen jsou tyto kabelky hojně vyhledávány také homosexuály, kteří je často používají jako statusový symbol.