Mezcal – Originál jen z Mexika

Mezcal je destilovaný alkoholický nápoj vyráběný z agáve.

Mexiko je domovem více než 200 druhů rostliny agáve a přibližně 30 druhů zelené agáve se používá k výrobě mezcalu. Každý druh agáve má svou speciální charakteristiku, proto je možné docílit spousty chutí při výrobě tohoto destilátu. Trvá, v závislosti na druhu, 7-9 let než rostlina agáve dospěje (a její srdce pak váží až 100 kg) a může se použít k výrobě mezcalu. Jakmile dospěje, pokácí ji podle tradice nejstarší člen rodiny. K výrobě se používá jen srdce agáve (tzv. piňa), které se udí, tím získává svou kouřovost. Následně se drtí, aby se získala šťáva. Poté se šťáva fermentuje a destiluje alespoň dvakrát, aby bylo dosaženo jemné chuti. Z jedné rostliny jí bývá až 65 litrů a mezcal má po první destilaci vždy 55 % alkoholu.

Druhy mezcalu

  • Blanco
  • Reposado
  • Aňejo

Nakonec se výsledný mezcal balí do láhví, tomu se říká mladý mezcal nebo blanco.

Letitý mezcal vznikne uchováváním v dubových sudech. Podle doby, kterou v sudech z dubového dřeva stráví, se mu říká buď mezcal reposado (0,5–1,5 roku) nebo mezcal añejo (2–8 let).

Historie mezcalu

Historie sahá až do období před Kristem. Tehdy obyvatelé obývající mexické území vyráběli z agáve alkoholický nápoj zvaný pulque, které bylo však od způsobu dnešní výroby mezcalu poměrně vzdáleno. Změna přišla až se španělskými dobyvateli, kteří znali proces destilace. Tento faktor a některé další daly vzniknout receptuře mezcalu, neměnné a předávané z generace na generaci až do dnešních dnů.

Rozdíly mezcal vs. tequila vs. pulque

Oproti známější tequile nebo méně známému pulque se odlišuje následovně:

  • jiný druh agáve
  • jiná oblast – mexický stát Oaxaca, ale i Sonora a další
  • jiný výrobní postup – rostliny agáve se před pálením udí
  • oproti pulque se jedná o pálenku (pulque je pouze zkvašená šťáva z agáve)

Výsledkem je i jiná, nakouřená, chuť.

Na rozdíl od tequily není mezcal tak slavný, je spíše považován za domácí pálenku a v důsledku neexistuje ani takové množství značek.

Rovněž tak pověra s červem v láhvi je pouze reklamní trik. Pokud je přidáván, tak pouze z marketingových důvodů, aby nápoj získal příběh. Žádný jiný účel červ v láhvi nemá.