White IPA Matters – Rasistické pivo?
Polský pivovar uvedl na trh pivo, které si utahuje z hnutí Black Lives Matter.
Nápoj pojmenovaný jako White IPA Matters doplňuje i výmluvná reklama.
Scénář reklamy
Černošský barman obsluhuje v podniku Top Gun, který svou stylizací jasně odkazuje na USA.
Mezi vystavenými symboly nechybí konfederační vlajka nebo pistole. Jeden z návštěvníků vytáhne z lednice pivo White IPA Matters a pošle ho barmanovi. „Přesně to jsem potřeboval,“ řekne barman poté, co se z něho napije. Na video se můžete podívat níže.
Pobouření z reklamy
Název (v překladu Na bílém IPA záleží) nového nápoje pivovaru Mentzen parafrázuje a odkazuje na hnutí Black Lives Matter.
Hnutí Black Lives Matter je známé tím, že bojuje proti policejní brutalitě, politické nerovnosti a systematickému rasismu vůči černochům.
Mezi polskými aktivisty vzbudila tato reklama velké pobouření.
„Pivo zneužívá smrti George Floyda a rasistické odezvy na globální hnutí Black Lives Matter. Výrobce si hraje s rasistickou historií a se symboly amerického Jihu. Tím, že donutili černocha, aby se pro propagační účely napil jejich odporného piva, se vysmívají obětem rasismu. Žádný slušný konzument piva by neměl dát ani korunu za tuto krajně pravicovou akci,“ okomentoval kontroverzní chmelovou novinku Rafal Pankowski z polské protirasistické organizace Never Again Association.
Pivovar Mentzen
Majitelem pivovaru Mentzen (Browar Mentzen) je pravicový politik Slawomir Mentzen, který v minulosti už vydal piva pojmenovaná jako Polská svoboda nebo Správce Texasu.
Mentzen byl v posledních měsících také hlasitým kritikem Covidových opatření.
Rasismus naruby
Pro nás ostatní, kterým nepřijde úplně normální poklekávání před sportovními zápasy a závody a propagace hnutí Black lives matter (tedy rasismu naruby) je to vítaná změna a zrovnoprávnění.
Zastavme tedy rasismus a to jak ten černý, bílý, žlutý i rudý. Pokud tedy na černých životech záleží, pak není důvod aby nezáleželo na ostatních životech a rasu není potřeba v těchto případech vůbec uvádět.
Marketing pivovaru
Z obchodního hlediska se ale jedná o geniální nápad, který zajistí pivovaru mezinárodní publicitu a věhlas prakticky zadarmo. Někdo může namítat, že jde o špatnou reklamu, ale v marketingu platí, že špatná reklama je také reklama.
Myslím, že o prodeje se pivovar obávat nemusí (ovšem tady záleží zejména na kvalitě produktu), už jen proto, že toto je problém spíše americký a tak se pár aktivistických křiklounů a exhibicionistů předvede před kamerami, aby se opět po čase připomněli veřejnosti s jejich nesmyslnými myšlenkami o černém rasismu.
Reklamu na pivo tím však jen podpoří (tady se výborně hodí pořekadlo o užitečných idiotech) a jejich projev se tak stane součástí marketingové akce. Protože pokud by vše mysleli vážně, přešli by celou věc mlčením a ta by za pár dní sama zapadla v záplavě nových zpráv.