Alkoholové miniatury

S alkoholovými miniaturami se nejčastěji setkáte hlavně na cestách. Pokud si v například ve vlaku, či v letadle kupujete nějaký drink, destiláty a likéry vám prodají právě v tomto balení.

Historie alkoholových miniatur

Historie alkoholových miniatur je to mnohem delší, než by se mohlo na první pohled zdát. Dle dostupných údajů byla první miniatura vyrobena již v roce 1862.

Důvodem jich vzniku nebylo nic jiného než reklamní promo akce. Rozdávat roztomilé zmenšeniny klasických lahví s alkoholem bylo prostě více in a sexy, než rozlévání alkoholu z běžných velkých lahví.

Miniatury byly také používány v promo akcích 1+1, kdy jste mohli při zakoupení jedné velké láhve dostat další malou láhev zdarma.

Miniatury sehrály důležitou roli i po konci prohibice v USA. Tehdy sloužily jako vzorky, se kterými je třeba znovu seznámit populaci, aby se vrátila ke konzumování alkoholu. 

Na počátku 60. let 19. století se v hotelech poprvé objevuji minibary. A hádejte, co hraje stěžejní roli. Ano. Mini lahvičky s alkoholem. A jelikož právě v 60. a 70. letech zažívalo cestování a spaní po hotelech boom, zažívaly boom i miniatury. V USA se tehdy stát ještě stále snažili regulovat konzumaci alkoholu a na to byla malá lahvička o objemu jednoho panáka ideálním řešením.

Svůj největší boom zažily a dodnes zažívají miniatury v letadlech. A každá značka likéru či destilátu, která něco znamená má i svojí miniaturu ve svém charakteristickém, jen zmenšeném tvaru láhve.

Zajímavostí je, že alkoholové miniatury byly vynalezeny o čtyři desetiletí dříve, než poprvé člověk vzlétl s letadlem – konkrétně bratři Wrightové v prosinci 1903.

Kdo měl v 70kách za kamarádku či přítelkyni letušku, ten alkohol kupovat vůbec nemusel. V té době bylo létání ještě poměrně drahá záležitost, a to i pro vyšší sociální vrstvy. A tak placené občerstvení v letadlech, tak jako je tomu dnes, nepřipadalo vůbec v úvahu. Jednotlivé letecké společnosti se předháněly v nabídce toho nejlepšího alkoholu a právě miniatury toho byly nedílnou součástí. Jejich množství pak bylo na palubách takové, aby se nikdy nestalo, že během letu dojdou.

Co se během letu nevypilo, to si letušky odnesly domů. Jejich domácí bary pak čítaly stovky až tisíce lahviček. Vedlejším efektem tak bylo, že se tak stávaly nejúspěšnějšími sběratelkami těchto lahviček. Celá situace došla tak daleko, že americké společnosti tyto praktiky pod hrozbou vyhazovu zakazovaly a kontrolovaly.

Miniatury jsou předmětem sběratelství

David Spaid, který cestuje po světě a sbírá miniatury tvrdí, že má ve svém domě v jižní Kalifornii přes 4 000 těchto mini lahviček. To už je pořádný minibar. Ale není největší na světě. Na to si bude muset pár řádků ještě počkat. Stát se světovým šampiónem ve sbírání mini lahviček se pro něho zdá být téměř nemožné, protože konkurence je o pořádný kus dále. 

Ve Španělsku prý existuje sbírka, která má 42 000 kusů, které zároveň nejsou duplikáty. V Latinské Americe si dokonce jiný majitel miniatur postavil speciální budovu, která je miniatur zcela plná.

V našich zeměpisných šířkách existuje spolek sběratelů alkoholových miniatur. Spolek organizuje výměnné burzy, prezentuje toto hobby na svých webových stránkách a dokonce vydává svůj členský zpravodaj s názvem Lahvičkář.

Více o tomto spolku se dočtete zde:

SSaM – Spolek Sběratelů alkoholických Miniatur (colectors of minibottles)

Právě dle tohoto zpravodaje obsahuje největší česko-slovenská sbírka Jána Voščeka přes 45 000 kusů miniatur. Ovšem nejde vždy jen o originály a některé se vyskytují také duplicitně. Ve sbírce Jána Voščeka byste našli minilahvičky ze všech koutů světa. Konkrétně ze 188 zemí. Našli byste zde chutě Kajmanských ostrovů, Kambodži, Konga, ale třeba i Kosova.

I tak se jedná o výkon hodný Guinessovy knihy rekordů. A musí to být nadlidský úkol uchránit integritu celé sbírky před kamarády a známými, kteří by zcela jistě rádi ochutnali…

Miniatury dnes

S miniaturami alkoholu se můžete setkat v jídelních vozech ve vlaku, v letištních saloncích nebo v různých, nejčastěji hotelových minibarech. 

Obsahují nejčastěji světové značky destilátů a světoznámé likéry. Jednotlivé společnosti si je nechávají plnit i za účelem propagace. Některé velkoobchody s alkoholem si nechávají vyrábět miniatury vzácnějších destilátů pod vlastními značkami, aby umožnili zákazníkům seznámit se s produkcí méně známých značek, které třeba miniatury vůbec nepoužívají.

Existují také adventní kalendáře s miniaturami, kdy můžete v adventním čase ochutnat každý den něco dobrého a něco jiného.

Balí se do nich také exkluzivní a velmi drahé destiláty, které v běžných lahvích stojí desítky tisíc korun. Miniatury pak slouží hlavně k ochutnávkám, abyste nekupovali kvůli jednomu panáku celou velkou láhev.

Používají se také jako dárky z cest a není problém si je v rozumném množství přivézt i v příručním zavazadle v letadle bez rizika zabavení.

Prodávají se i dárkové degustační sady s miniaturami, kde jsou zastoupeny třeba různé příchutě či druhy jedné značky.

Kupovat dnes alkohol v miniaturách není příliš praktické a je to poměrně drahá záležitost, která má však někdy své i ekonomické opodstatnění. Zejména v porovnání s konzumací v letadle, kde je jejich nákup ještě dražší a pohybuje se běžně kolem 8 euro za 0,04 l u běžných značek.

Pokud pořádáte domácí párty, můžete si pro hosty připravit panáka na cestu.