Budweiser a jeho transgender reklama

Říká se, že negativní reklama je také reklama.

Ovšem to, co předvedl v Americe pivovar Anheuser-Busch je mimo veškeré chápání a marketingové poučky. Až by se nechtělo věřit, že to vymysleli střízliví a svéprávní lidé, kteří neměli nosy plné kokainu.

Co se vlastně stalo

Nenapadlo je nic lepšího, než marketingové propojení piva Budweiser light s trangerder osobou (zde je to s pohlavím trochu složitější).

Samotné pivo Bud Light je v Americe velmi populární. Ovšem transgender osoba je něco, co konzervativní a nakonec ani ti liberálnější Američané neskousli.

I pokud jste hodně vzdělaní, pokrokoví a liberální lidé a transgerder osoby vám vůbec nevadí, tak prostě nechcete být s něčím podobným vůbec spojováni. Asi málokterý rodič by si přál, ale by jeho děti byly transsexuální, nebo si našly transsexuálního partnera. Samozřejmě, pokud se něco takového stane, asi vám nezbyde se s tím smířit, ovšem že byste si to předem přáli, to se opravdu říci nedá.

To se ovšem bavíme o americké vzdělané a liberální menšině a teď si představte, že v Americe je velké množství tzv. vidláků, pro něž je náboženství Nascar, country a právě pití piva. Volí republikány a jsou tradičně konzervativně založení.

Jsou to burani, kteří se o víkendech opíjejí právě většinou Budweiserem. A teď si uvědomte, že tito „chlapáci“ by měli být spojováni se stejným pivem, které propaguje transgender osoba z TikToku. To prostě nechcete.

Představte si, že sedíte v baru, popíjíte své oblíbené pivo Budweiser a náhle se tam zjeví opravdu hezká žena. Pozvete jí na skleničku, přivedete si jí domů, líbáte jí, svléknete jí a to poslední co chcete vidět je penis. Už jen tato představa je pro mnoho mužů noční můra a člověk musí být opravdu „gurmán“ aby něco podobného vyhledával.

Jak vše vzniklo

Největší pivovarnická firma světa Anheuser – Busch InBev se nečekaně zapojila do amerických kulturních válek. Na začátku měsíce totiž oznámila spolupráci s transgender influencerkou Dylan Mulvaneyovou, která na svém TikToku zveřejnila krátké video s basou piv Bud Light, které dostala od firmy k prvnímu výročí své tranzice.

Vše začalo marketingovou kampaní mající za úkol pozdvihnout klesající oblibu značky Bud Light na americkém trhu především mezi mladými konzumenty. V rámci partnerství, které započalo 2. dubna, ji začal propagovat 26letý trans aktivista jménem Dylan Mulvaney. Tento biologický muž, jehož cestu proměny v ženu od roku 2021 sleduje na sociálních sítích přes 11 milionů followerů, sliboval zákazníkům v nejnovější soutěži vyhrát 15 000 dolarů (340 tisíc Kč).

Na záběrech úvodního instagramového postu byl Mulvaney oblečený jako postava Audrey Hepburnové ve filmu Snídaně u Tiffanyho. „Tento měsíc jsem oslavila 365 dní svého ženství a Bud Light mi poslal možná ten nejlepší dárek vůbec, plechovku s mým obličejem,“ uvedl Mulvaney ve videu,“ když se napil piva. Influencer narážel na další marketingový počin značky: Ta totiž v rámci spolupráce vydala limitovanou edici plechovek piva právě s Mulvaneyho portrétem.

Pozadí

Bud light je jedna ze značek celého pivovarnického konglomerátu, který zastřešuje přes 100 pivních značek. Avšak ležák značky Bud je obzvlášť oblíben mezi voliči republikánů, protože si dlouhou dobu buduje obraz tradičního amerického piva pro pracující americké patrioty. Firma také dlouhodobě sponzoruje republikánskou stranu. K negativní kampani, která vyvstala, se tak například vyjádřil i Donald Trump junior, když uvedl, že by lidé měli ubrat a uvědomit si, že se jedná jen o jednu nepovedenou reklamu.

Následky

Těžké chvíle zažívá americký pivní gigant Anheuser-Busch. Poté, co marketingové oddělení jedné z jeho značek přizvalo ke spolupráci na kampani trans osobu, miliony tradičních zákazníků se od „své“ značky Bud Light distancovaly a přestaly pivo kupovat. Pivovar již přišel nejen o více než šest miliard dolarů (136 miliard Kč) v tržní hodnotě akcií.

Podle majitele společnosti Anheuser-Busch klesl prodej láhvových piv značky Bud Light za poslední měsíc o třetinu, prodeje čepovaného piva se v USA propadly dokonce o 50 procent.

Osmdesát procent konzumentů piva značky Bud Light si začalo objednávat jinou značku. Ti, kteří si Bud Light objednali, zřejmě ještě nebyli na sociálních sítích. Právě na nich začala kolovat virální videa zobrazující, že zásoby piva Bud Light v amerických supermarketech zůstávají nedotčené.

V Texasu se při pravidelné týdenní šipkařské lize s více než stovkou hráčů obvykle spotřebují tři sudy Bud Light. Ovšem teď se prodaly pouhé čtyři láhve.

Příspěvek okamžitě vzbudil kritiku uživatelů sociálních sítí. Někteří uvedli, že reklamní kampaň je nejnovější pokus značky o prosazení genderové propagandy. Mnoho jiných se spolupráci Bud Lightu právě s Mulvaneym kvůli partnerství začalo vysmívat.

Sociální sítě zakrátko začala zaplavovat krátká videa, v nichž uživatelé i zákazníci značky začali vyjadřovat svůj názor na takový krok. Sítě zahltila videa, v nichž zákazníci lijí Bud Light do záchodu či kanálu, přejíždějí plechovky bagrem či likvidují obsah plechovek jinými kreativnímu způsoby.

K bojkotu značky se brzy připojily i celebrity. Konzervativní rocker Kid Rock například použil ve virálním videu několik beden piva jako cvičný terč pro střelbu z automatické pušky. Odpor vyjádřil například i americký rockový kytarista Theodore Anthony „Ted“ Nugent anebo country zpěvák Travis Tritt.

Reklamní přešlap, který vejde do učebnic marketingu

Existuje mnoho případů z historie, kdy značky takzvaně marketingově přestřelili, ovšem toto lze považovat za zásah o vlastní nohy.

Bud Light není první velkou společností, která udělala tak rozsáhlý marketingový přešlap, a nebude ani poslední. Společnost si svojí chybu plně uvědomuje a její další reklama se už nese na vlně patriotismu, ovšem ani tak se nevyhne škodolibým otázkám.

Je to sotva pár dní, kdy Budweiser, další ze značek Anheuser Busch, zveřejnil zbrusu novou reklamu na pivo, první od vydání kontroverzního klipu s Mulvanyem. Zobrazuje jednoho ze slavných clydesdaleských koní, jak cválá americkou krajinou kolem ikonických památek včetně New Yorku nebo Grand Canyonu. Ve videu se rovněž objevují malá města, zemědělská půda a dva lidé vztyčující americkou vlajku, z nichž jeden si pokládá ruku na srdce. „Tenhle příběh je větší než pivo. Je to příběh amerického ducha,“ říká hlas komentáře dramatickým tónem.

Anheuser Busch nyní evidentně hasí požár účinným mixem národní hrdosti a patosu, které nikdy neomrzí. „Co když se však ten kůň cítí spíš jako sob?“ ptá se v jedné z parodií na novou reklamu jeden z uživatelů sociálních sítí.