Coke vs. Pepsi – 1/2 Coca-Cola

Coca-Cola, od roku 1944 registrována v USA také jako Coke, je sladký nápoj hnědé barvy s obsahem kofeinu a výtažku z koky. Na trh byl uveden roku 1886, od roku 1892 jej vyrábí The Coca-Cola Company.

Coca-Cola je nejoblíbenějším a nejprodávanějším nealkoholickým nápojem na světě a zároveň nejznámější značkou. Coca-Cola je každým třetím vypitým nápojem a prodává se ve více než 312 státech.

Stále však dokáže překvapit a dnes vyráběná a prodávaná Coca-Cola se značně liší od původní receptury, skoro jako kdyby šlo o úplně rozdílné nápoje. Ve svých počátcích nebyla Coca-Cola ani syceným nápojem, Přečtěte si o její historii, dobách, kdy obsahovala také kokain a alkohol.

Jak vznikla Coca-Cola

Za výrobou první Coca-Coly stál v roce 1886 lékárník John Stith Pemberton, který ji v Atlantě vyrobil jako léčivý sirup na předpis proti migrénám, nachlazení, problémům s trávením nebo proti únavě.

A právě povzbuzující účinky udělaly z Coca-Coly v dobách jejího vzniku oblíbený produkt. A není divu. Původní receptura obsahovala alkoholické víno a listy jihoamerické koky neboli kokain. Pemberton byl totiž následkem zranění z války závislý na morfinu a hledal jeho účinnou náhradu.

Ale nepředbíhejme. Bezprostředně poté, co v roce 1860 Albert Niemann poprvé izoloval z listu koky kokain a roku 1862 Wilhelm Lossen objevil jeho chemický vzorec, byla v USA zahájena farmaceutická výroba kokainu. Paralelně si v roce 1863 korsický chemik Angelo Mariani nechal patentovat vin Mariani, Marianiho víno, s přídavkem extraktu koky. Doporučoval jej jako lahodný nápoj a medicínské tonikum pro tělo i duši, které dodá sílu přepracovaným mužům, zesláblým ženám i churavým dětem, posílí mozek i krev, dá svalům sílu a pružnost a zajistí dobré zdraví a dlouhý život. Lékaři nápoj obecně doporučovali na všechny druhy obtíží a jeho rostoucí popularita byla i inspirací ke vzniku Coca-Coly.

Poprvé byl nápoj prodáván za 5 centů v lékárně v Atlantě Willisem Venablem 8. května 1886. Zpočátku se prodávalo 9 nápojů denně. Za první rok se tak prodalo Coca-Coly za 50 dolarů, což se ani nevyrovnalo nákladům, zejména na reklamu, které činily 70 dolarů. První rok prodeje byl tedy ztrátový.

Změnu receptury si vynutily společenské změny

Coca-Cola je dnes už jen nezdravá kolová limonáda limonáda plná cukru, která má vliv na obezitu celých generací nejen Američanů. Její sladká chuť s tajným mixem aromat a ingrediencí je velmi oblíbená.

O alkoholickou složku – vinnou ingredienci přišel recept během americké prohibice. O kokain zase až po více než 40 letech prodeje v roce 1929 poté, co byl uznán v USA jako ilegální tvrdá droga.

A tak dnes nápoj obsahuje opravdu hodně cukru, kofein, výtažek z koky, výtažky z koření a citrusů.

Coca-Cola má stále své ústředí v Atlantě v Georgii a funguje téměř po celém světě, kde má výrobní závody ve formě franšízy. V těchto závodech se vyrábí podle tajné receptury sirup, který se dále ředí vodou, sytí oxidem uhličitým a stáčí pro další distribuci.

Jak se z Coca-Coly stal fenomén

Již od počátku svého působení na trhu vynikala originálními reklamami a marketingem. S názvem i logem s nezaměnitelným rukopisem přišel Pembertonův účetní a sekretář Frank Robinson, kterého napadlo, že budou dvě psací „C“ vedle sebe vypadat na plakátech a etiketách dobře.

O silnou propagaci se potom zasadil především Asa Griggs Candler, který se později dostal do vedení firmy. Coca-Colu prezentoval jako nápoj ideální na cesty, na chuť, uhašení žízně i povzbuzení, pro volný čas a rodinná setkání. Logo se objevovalo v kalendářích, na hodinkách, vějířích pro dámy, ubrouscích i lahvích. A postupně se Coca-Cola stala v USA sponzorem většiny velkých sportovních událostí.

V roce 1950 se Cola začala prodávat v praktických plechovkách. Postupně se na trhu objevovaly varianty light bez cukru nebo s příchutěmi, například s vanilkovou či třešňovou, které jsou v prodeji dodnes.

Propojení Coca-Coly s vánocemi

Že to Cola s marketingem skutečně umí, dokazuje i fakt, že naprosto ovládla Vánoce, které pro spoustu lidí každoročně začínají s první odvysílanou reklamou s přijíždějícím červeným kamionem. Již první slogan značky zněl v roce 1921 „Žízeň nezná roční období“. Odkazoval tak na to, že je limonáda nejen výborným letním osvěžením, ale i slavnostním nápojem pro rodinnou vánoční hostinu.

Málokdo ale tuší, že to byla právě Coca-Cola, která stvořila dnešní celosvětově známou podobu Santy Clause. Do té doby by znám spíše jako obyčejný skřítek. Vzhled obtloustlého, dobrosrdečného dědy s bílým plnovousem, červeným kabátkem a čepcem i velkým páskem s tlustou sponou, mu dal malíř Haddon Sundblom v roce 1931, kdy jej exkluzivně navrhl pro vánoční reklamu Coca-Coly.

Zajímavosti o Coca-Cole

  • Dnešní Coca-Cola je již nealkoholickým nápojem a neobsahuje víno ani kokain jako původní verze, od roku 1888 je sycená oxidem uhličitým
  • Současný tvar lahve byl patentován v roce 1960, nicméně je v podstatě shodný s tvarem lahve z roku 1915, který navrhl designér Earl R. Dean speciálně pro Coca-Colu, přičemž vycházel z tvaru kokového listu i kolového ořechu. Předchozí dva typy lahví měly klasický válcový tvar. Nejvyšší láhev Coca-Coly na světě je součástí muzea mapujícího historii firmy v nevadském Las Vegas.
  • Na konci 90. let 19. století se Coca-Cola stala jedním z nejpopulárnějších nealkoholických nápojů. Když se v roce 1888 do čela Coca-Cola Company dostal farmaceut Asa Griggs Candler, vzrostl během 10 let (1890–1900) prodej více než 40×. Hlavním tahounem úspěchu byla reklama. Coca-Cola se prodávala po celých Spojených státech i v Kanadě.
  • Originální, přísně střeženou recepturu limonády zná jen pár lidí na světě.
  • I dnes je Coca-Cola oblíbeným lékem na nevolnost (dávkuje se po lžičkách), kocovinu a díky vysokému obsahu cukru na únavu.
  • Je oblíbenou surovinou k přípravě masa. Přidává se do omáček a marinád, ve kterých vynikne nejen její sladká chuť, ale také díky svému složení maso umí zkřehčit.

Všechny díly