Nechmel děti – Kampaň za uvědomělý postoj rodičů při podávání alkoholu dětem

Na rizika podávání alkoholu i nealkoholických piv dětem upozorňuje kampaň Nechmel děti. V Česku to jsou často právě rodiče mezi prvními lidmi, od nichž dítě alkohol dostane.

O projektu Nechmel děti

Za projektem stojí stejný tým, který již pořádá kampaň Suchej únor, která má za cíl motivovat dospělé k omezení pití alkoholu.

Podle sociologického průzkumu si každé čtvrté dítě poprvé přiťuklo sklenkou alkoholu v přítomnosti svých rodičů.

Kampaň Suchej únor, která již přes deset let upozorňuje na problematiku vysoké a rizikové konzumace alkoholu v Česku. A ruku v ruce s tím se otvírají i další témata. Ať už je to alkohol ve firemním prostředí, alkohol ve vztazích, alkohol a zdraví. Jedno z těch témat se týká vztahu alkoholu a dětí, potažmo trojúhelníku rodiče, děti a alkohol.

Nová kampaň poukazuje na to, jak mnozí rodiče problematicky přistupují k podávání alkoholu dětem. A že jsou často prvními lidmi, od kterých alkohol děti konzumují.

Za klíčová zjištění sociologického průzkumu, lze označit skutečnost, že každé čtvrté dítě poprvé dostane alkohol od rodiče, tak i to že 38 procent rodičů nabídlo alkohol svému dítěti před tím, než mu bylo 15 let.

Jedná se zejména o různé druhy piv a nápojů, které pivo obsahují – jsou to ochucená piva, nealkoholická piva, radlery a podobně. Zde je důležitá skutečnost, že tyto nápoje pije podle rodičů 36 procent dětí. Odborníci to hodnotí jako velmi rizikové chování pro budoucí konzumaci alkoholu.

Jedná se o chuťový zvyk a kulturní zvyk. A je to rizikové i pro dětský organismus, protože ač je jsou tyto výrobky považovány za nealkoholické, tak často nějaký alkohol obsahují a to je pro dětský organismus problém.

Nealkoholická piva a radlery si na našem trhu již našly své místo. Je tedy důležité s nimi, a to minimálně u dětí, zacházet podobně, jako s alkoholickými nápoji, kde je obsah alkoholu i pozice nápoje v regálech jasně vymezená. V případě nealkoholických piv, ovocných piv pivních mixů a radlerů je situace komplikovanější právě proto, že mohou být, a často také jsou, vnímány právě jen jako jakési limonády. Ať už svým názvem, pro děti pestrým obalem s obrázky, umístěním v regálech a také prezentací v komerčních reklamách, kde jsou konzumovány mladými lidmi a vytvářejí si tak auru trendy nápoje, který konzumuje každý, kdo chce být in.

Kampaň Nechmel děti se klade za cíl všeobecnou osvětu a upozornění na existující problém, který si spousta rodičů vůbec neuvědomuje a pokud ano, tak ho nepovažuje za důležitý.

Kontakt

Kampaň Nechmel děti má svůj osvětový web.

NECHMEL DETI

Obsah alkoholu v nápojích

Jedná se pouze o orientační hodnoty nejčastěji konzumovaných piv a ostatních alkoholických nápojů.

  • Nealkoholické pivo obsahuje 0 – 0,5% alkoholu (v ČR je častější horní hranice, 0% alkoholu je jen okrajová záležitost).
  • Radler (je to 50% výčepní pivo a 50% limonáda) obsahuje kolem 2% alkoholu.
  • Výčepní pivo obsahuje kolem 4% alkoholu.
  • Ležák obsahuje kolem 5% alkoholu.
  • Ovocná piva patří mezi pivní speciály a zde může v případě belgických piv být obsah alkoholu i přes 15 procent. Takové pivo je pro děti velmi lákavé – má výraznou barvu a intenzivní vůni po ovoci.
  • Cidry pak většinou obsahují kolem 5% alkoholu a intenzivně voní po ovoci.