Vánoční Kofola s rumovou příchutí – Je to problém

Výrobce nealkoholických nápojů přišel na trh s novinkou. Letošní vánoční trh obohatil o typicky vánoční příchuť svého hlavního brandu – Kofoly. Na trh tak přišel s rumovou příchutí.

Ač to může vypadat zcela nevinně, je to velký problém. Zda je to ještě na hraně etiky, či již za hranou, na to se podíváme v tomto článku.

Vánoce a chuť rumu, to je dokonalá kombinace

Vypadá to jako trefa do černého, protože mnoho lidí má vánoce spojené nejen s chutí a vůní vanilky, ale právě rumu, nikoliv ovšem pravého a originálního rumu vyrobeného z cukrové třtiny, ale zejména českého rumového likéru vyrobeného studenou cestou – tuzemáku.

Tuzemák se obvykle používá nejen jako ingredience do vánočního cukroví, ale připravuje se z něj i oblíbený a tradiční vánoční vaječný likér. Na adventních trzích se z něj připravuje grog a mnohdy je i součástí vánočního punče.

A ve velkém se z něj také připravuje koktejl Rum s kolou alias Kuba z Libně, což je typicky česká varianta ve světě mnohem slavnějšího a známějšího rumového koktejlu – Cuba Libre.

Příchutě jsou to, co limonády prodává

Výrobci nealkoholických nápojů stále vyhledávají nové a nové příchutě a obměňují své portfolio produktů, aby nalákali nové zákazníky. Některé z těchto příchutí mají jen jepičí život, oproti tomu jiné se uchytí a jsou spotřebiteli oblíbené a vyhledávané.

K těm nejoblíbenějším patří například třešňová či vanilková příchuť Coca-Coly. Nápoje jsou to samozřejmě velmi nezdravé, plné cukru a syntetických chemických látek. Ovšem pro náš organismus jsou, jako nealkoholické nápoje, stále zdravější, než nápoje alkoholické. Mimochodem, pokud se rozhodnete zůstat u vody, prokážete svému tělu tu nejlepší službu, také poměrně dost ušetříte a ještě se budete chovat ekologicky a neprodukovat zbytečný odpad.

Tyto nápoje také mají své tzv. nealkoholické příchutě, ať už se jedná o citrusy – pomeranč u Fanty nebo Mirindy, či citrón u Sprite či 7UP, či cokoliv jiného. Prostě chutnají po citronu, pomerančích, malinách a dalších příchutích, které si běžný konzument nespojuje s alkoholem.

Kofola vánoční rumová

Vánoční Kofola s rumovou příchutí může být doslova hit letošních vánoc, už jen proto, že se mu dostává publicity a zatím to vypadá, že ta negativní převažuje, protože uvedení nealkoholického nápoje s příchutí alkoholu může být etický problém.

Vánoce jsou typicky obdobím, kdy na sobě lidé příliš nešetří a tak mnoho z nich nakupuje i spousty zbytečností. To vypozorovali i výrobci nealkoholických nápojů, pro které tyto svátky představují příležitost prodat mnohem více, než obvykle.

Jistě si vzpomenete na vánoční reklamy s dědou Mrázem, tedy vlastě jeho americkou alternativou, která rozváží Coca-Colu v americkém trucku. A tento truck skutečně existuje a je používán při reklamním roadshow.

Kofola proti americkému trucku nasadila sice menší, ale zato typicky český kalibr a sice setkání s divočákem při pokusu o krádež vánočního stromku. Přestože je tato reklama přes dvacet let stará, mnoho lidí si na ní stále vzpomene a má tak Kofolu spojenu s vánocemi.

Existuje také velké množství lidí, pro které byla kofola za minulého režimu alternativa k Pepsi či Coca-Cole, na její chuť si zvykli a stále jí upřednostňují před ostatními kolovými nápoji.

Rumová příchuť je ten problém

Když se podíváme blíže na složení kofoly, i bez chemického vzdělání nutně musíme dospět k názoru, že je to chemický koktejl a hnus, který by neměl vůbec nikdo pít. Složení je více než problematické a tělu tento nápoj nijak neprospěje, pouze uškodí. Na druhou stanu sklenice Kofoly čas od času vás nezabije.

Troufám si říci, že tento etický problém – tedy nealkoholická limonáda s příchutí alkoholu snad ani nikdo nepředpokládal a může to být oříšek i pro Radu pro reklamu.

UVDL má etický kodex

Opačně je to již řešeno UVDL – tedy Unie výrobců a dovozců lihovin má ve svých stanovách etické mantinely, které si můžete představit tak, že se nebude například stáčet alkohol do lahví, které připomínají oblíbené dětské postavičky, či reklama na alkohol nebude zaměřena na děti formou kreslených dětských seriálů, apod. Ostatně posuďte sami:

Osoby mladší 18 let

a. Reklama nebude nikdy zaměřená na osoby mladší 18 let a nebude šířena prostřednictvím médií, jejichž cílovou skupinu tvoří především osoby mladší 18 let.

b. Reklama šířená prostřednictvím internetu a sociálních sítí nebude nikdy cílit na osoby mladší 18 let a cíleně se zobrazovat na stránkách nebo u obsahu, který je pro tuto skupinu typický, nebo využívat prostor na internetu u třetích stran – např. celebrit a influencerů, jejichž návštěvníky stránek a obsahu tvoří převážně osoby mladší 18 let.

c. Influenceři, kteří budou propagovat značky alkoholu, musí mít v době spo  lupráce na svých profilech na sociálních sítích alespoň 70% podíl sledujících/fanoušků starších 18 let.

d. Webové stránky Členů budou vždy vyžadovat při vstupu potvrzení, že jejich návštěvníci jsou osoby, které podle zákona mohou konzumovat alkoholické nápoje (jsou starší 18 let).

e. Osoby vystupující v audiovizuální reklamě nesmí vypadat mladší a být mladší než 25 let.

f. Celebrity, brand ambasadoři a influenceři budou vždy seznámeni s těmito samoregulačními principy a budou zavázáni k jejich dodržování v plném rozsahu.

g. Reklama nebude využívat žádné grafiky, symbolů, hudby, kreslených postav či jiných objektů a forem zobrazování, které jsou spojovány s osobami mladšími 18 let.

h. Nebude umožněna licence používání názvů alkoholických produktů, log nebo obchodních značek na dětském oblečení, hračkách, hrách či jiných výrobcích určených především osobám mladším 18 let.

i. Sponzorování pořadů či akcí Členy je povoleno pouze tam, kde je předpoklad více než 70 % účastníků, posluchačů či diváků z řad osob starších 18 let.

j. Všechny reklamní akce, soutěže a ceny v nich udělované a podobné akce a události určené k propagaci alkoholických nápojů musí být organizovány pouze tam, kde je předpoklad účasti více než 70 % osob starších 18 let.

k. Členové neumožní, aby se značky alkoholu legálně objevovaly na replikách sportovních oděvů v dětských velikostech. Nebudou také využívat ani dalších marketingových nabídek k využití názvů a log alkoholických nápojů na výrobcích přednostně určených osobám mladším 18 let.

l. Členové se zavazují, že nastaví profily svých výrobků na sociálních sítích tak, aby provozovatel sociálních sítí zabezpečil, že obsah reklamy nebude zobrazen osobám mladším 18 let.

m. Členové se zavazují, že budou využívat mediální prostor (TV, rádio, online), jehož cílová skupina je minimálně ze 70 % věkově 18+.

n. Na obalech výrobků bude nejpozději od 1.7.2024 umístěn symbol „18+“, upozorňující na zákaz prodeje a podávání alkoholických nápojů osobám mladším 18 let a zároveň tyto osoby samotné informuje o existenci zákazu.

Na hraně etiky

I když Kofola s rumovou příchutí žádný alkohol neobsahuje, je to stále problém.

Reklama na nápoj s příchutí, která připomíná alkohol, je problematická hlavně v tom, jak ovlivňuje vnímání alkoholu u mladších lidí. Obzvláště když se tato reklama objevuje na platformách jako jsou sociální sítě, kde má silný dosah na mladé a v reklamě či kampani se objevují mladí lidé. To vše bohužel Kofola rumová splňuje.

Adiktologové se shodují na tom, že podávání takových nápojů dětem z nich vychovává budoucí alkoholiky. Ne tedy ze všech, ale z některých určitě. To je také důvod, proč se nedoporučuje za žádných okolností podávání nealkoholického piva dětem.

Děti a mladiství si tímto způsobem zvykají na chuť alkoholu, jeho konzumaci pak považují za něco normálního a samozřejmého. V pozdějším věku jim pak tato chuť přijde jako důvěrně známá z dětství, kdy o vánocích, případně po celý rok s rodiči pili stejně chutnající nápoj.

Problém je to zejména proto, že už teď patří Česko ve světové špičce v konzumaci alkoholu a bohužel také ke světové špičce v rakovině trávícího traktu, zejména slinivky břišní. A alkohol je známý karcinogen.

Společnost Kofola by si měla být vědoma potenciálních dlouhodobých dopadů takových marketingových rozhodnutí a lépe zvážit jejich vhodnost, a to i za obětování krátkodobého komerčního zisku.

Problematická není ani tak samotná příchuť, protože tu si s rumem na první dobrou spojí málokdo, ale zejména název „rumová“. Pokud by například tato Kofola chutnala úplně stejně jako nyní a jmenovala se třeba „s příchutí vánočního perníku“, nebo “ vánoční“, troufám si říci, že tento problém by vůbec nenastal.

Uvidíme jak to celé skončí, už teď je jisté, že to bude zajímavý precedent.