Třetinkový nebo půllitrový obal na pivo?
Půllitrová láhev na pivo je podle většiny jeho konzumentů ta jediná správná velikost, je to pro nás jedno pivo a jsme zvyklí ho v této velikosti kupovat. tento obal má u nás tradici a není důvod to nijak měnit.
Pivní balení se stále vyvíjí
Už za minulého režimu pivovary balily svá piva do třetinkových pivních lahví. Tyto láhve se ale v běžných samoobsluhách vůbec neprodávaly. Byly určeny na export a kromě exportu jste se s těmito láhvemi mohli setkat například v interhotelech, na palubách letadel ČSA a v některých podnicích určených zejména pro zahraniční turisty.
Několik let po sametové revoluci objevili tehdejší Československo potravinářské obchodní řetězce, které k nám přišly ze zahraničí. A většina z nich k nám začala importovat zahraniční piva, mnohdy také ve třetinkových plechovkách a třetinkových nevratných lahvích.
Pivní obaly procházejí neustále postupným vývojem a vyloženě českou specialitou a několika dalších zemí na východ od nás je pivo balené ve velké plastové láhvi. Nejčastěji se jedná o láhve o objemu 1,5 litru a 2 litry. Nutno dodat, že takto velké plastové láhve na alkohol nejsou nic nového a například ve Velké Británii do nich stáčejí cider.

Třetinkové láhve
V českých obchodech se stále častěji objevují třetinkové pivní lahve, které si získávají oblibu zejména mezi mladšími generacemi. Pivovary totiž reagují na měnící se preference spotřebitelů a rozšiřují nabídku menších balení.
Doba se mění a na výsluní se pomalinku dostávají obaly na pivo o menším obejmu, které jsou obvyklé spíše v zahraničí. Jedná se o třetinkové láhve. Pivovary na ně sázejí zejména kvůli mladším generacím, kteří pití piva již tolik neholdují, respektive nejdou na objem, ale spíše na chuť.
Obliba tohoto balení souvisí s proměnou životního stylu, příklonem k umírněné konzumaci a do jisté míry je to určitě i záležitost image.
Mladí dospělí vnímají třetinky více stylověji, než lahve půllitrové. Mnohým spotřebitelům rovněž vyhovuje menší objem, díky kterému se pivo dříve vychladí a zůstává čerstvé po celou dobu konzumace.
Pro gastro trh je to zajímavé balení, protože třetinkovou láhev dokáží prodat za stejnou cenu jako tu půllitrovou, ale konzument jich vypije více, což generuje vyšší tržby.

Vše dokládají vzrůstající čísla z posledních let. Zatímco ještě v roce 2019 prodal v Česku plzeňský pivovar v třetinkách tři procenta piva, v loňském roce to již bylo sedm procent. Na tento vzrůstající trend tak reaguje a postupně rozšiřuje dostupnost některých piv ve vratných třetinkových lahvích. Z průzkumů rovněž vyplývá, že právě třetinka je pro část spotřebitelů preferovaná velikost obalu.
Od loňského roku jsou tak ve většině tuzemských obchodních řetězců k dostání nejen klasické půllitrové láhve, ale i vratné třetinkové lahve.
Na vlnu třetinkových piv v českých obchodech postupně vplouvají i Pivovary Staropramen, které již řadu let v tomto obalu nabízí prémiová importovaná piva Stella Artois, Hoegaarden či Corona. Protože se v poslední době zvýšila poptávka po třetinkovém balení, dohodli se s obchodními partnery a v menším balení nabídli i značku Staropramen, včetně její nealkoholické verze.

Nová mladší generace vyžaduje menší obal
Pivovary balením piva do třetinek hledají potenciál hlavně u mladší generace. Je to další fenomén. Lidé opouštějí pivo a když už pivo pijí, preferují třetinky místo půllitrů. A pivovary se musí přizpůsobovat poptávce. Generace se mění, starší pivaři vymírají a nová generace má slabší spotřebu a poptává jiné balení, jako plechovky, nebo právě to třetinkové pivo.
Lze předpokládat, že podíl třetinkových piv růst i v dalších letech. Nelze předpokládat že to budě nějak extra dramatické, ale rostoucí poptávka zde je. Očekává se tedy mírný nárůst.

Preferované pivní obaly v Česku
Statistika vychází z údajů z roku 2023.
- Češi nadále nejčastěji kupují pivo ve skleněných lahvích, které měly čtyřicetiprocentní podíl na celkovém výstavu českých pivovarů.
- I v souvislosti s prodejem nealkoholického piva a pivních mixů roste zájem o plechovky, na které připadá 20 procent celkového výstavu.
- Mírný pokles zaznamenaly sudy, jejichž podíl klesl pod třetinu na 29 procent.
- Pivo v PET lahvích si udržuje osmiprocentní podíl na celkovém výstavu.
