Novinky a změny v českých likérkách

Situace na trhu s likéry v Česku

Trh s tvrdým alkoholem v Česku dlouhodobě klesá. Z někdejšího vrcholu 8,4 litrů na osobu před dvaceti lety spotřeba spadla podle posledních dostupných dat Českého statistického úřadu v roce 2022 na 6,8 litru.

Spotřební daň u lihovin stoupla od ledna v rámci konsolidačního balíčku v případě půllitrové láhve 40procentního alkoholu z 57 korun na 64,50 Kč.

V příštích letech má růst dál pokračovat, což výrobci spojují s očekáváním dalšího útlumu.

Likérka Fruko-Schulz

Jindřichohradecká likérka Fruko-Schulz mění majitele.

Firma je u nás po likérce Božkov druhým největším výrobcem tradičního tuzemského rumu, v roce 2022 ho prodala přes dva miliony litrů.

Nově pouze česká firma

Ačkoliv z produkce likérky pochází velká část typicky českých značek lihovin, od roku 2013 byli jejími většinovými vlastníky ruští akcionáři ze skupiny Lagoda (připadalo jim 90 % akcií, zbylých 10 % řediteli Nejedlému).

Právě ruský vliv ve spojitosti s válkou na Ukrajině a protiruskými sankcemi způsobil firmě nemalou řadu problémů, které v roce 2022 vyústily ve značný pokles zisků a rozvázání mnoha obchodních vztahů.

Účast ruských akcionářů už nebyla žádoucí, protože se k likérce otáčeli zády odběratelé i banky. Proto své podíly ruští majitelé prodali.

Z toho důvodu se vedení firmy rozhodlo od ruského vlivu distancovat, Lagoda prodala v roce 2023 své podíly. Likérka tak získala výhradně české vlastnictví. Zatím ale není zcela zřejmá vlastnická struktura.

Válka na Ukrajině a její ekonomické dopady

Pro firmu Fruko-Schulz byl rok 2022 zlomový, likérka skončila po zdanění ve ztrátě 1,2 milionu korun. Mnozí odběratelé i banky se rozhodli s ní ukončit kvůli ruským majitelům spolupráci. Od změny vlastníka si tak likérka slibuje napravení reputace, obnovení partnerských vztahů a návrat k zisku.

Někteří partneři dali jasně najevo, že nadále nechtějí s likérkou obchodovat. Vypověděli smlouvy a přestali od ní odebírat zboží. Jednalo se o velké odběratele jako například e-shopy Mall.cz, Alza.cz, společnosti Ahold a Lagardere, dále také financující banka Moneta Money Bank, u níž byla likérka 25 let. Spolupráci ukončil začátkem loňského roku i řetězec Globus, později ji však opět obnovil. Významným tuzemským odběratelem zůstala síť prodejen Coop.

Místo vodky ruské nově ukrajinská

Další problémy způsobil loni firmě zákaz dovozu zboží z Ruska, v tomto případě vodky, jejíž výpadek přispěl ke zmíněnému poklesu zisku. Společnost proto částečně nahradila deficit prodejem ukrajinské vodky Hlibny Dar, u které za každou prodanou lahev věnuje příspěvek na humanitární pomoc Ukrajině.

I nadále však likérka nabízí jak ruské vodky, tak španělská červená vína, francouzské koňaky a šampaňské i celou řadu českých likérů a lihovin – mezi nimi samozřejmě originální Jindřichohradecký Tuzemák „s plachetnicí na etiketě.

Stop Ibalgin

V posledních letech se v letácích a regálech obchodů objevily růžové lahve s giny, které svým názvem i vizuálem etikety nápadně připomínaly oblíbený volně prodejný léčivý přípravek na bolest Ibalgin.

To ovšem už bude končit a láhve z obchodů zmizí. Ibalgin patřil rovněž do portfolia likérky Fruko-Schulz, která se kvůli tomu dostala do soudního sporu s farmaceutickou společností Sanofi.

Výsledkem konfliktu byla mimosoudní dohoda, v rámci níž se likérka zavázala, že přestane tento gin vyrábět a prodávat. Do 30. 3. 2024 tak musí být ukončena jeho výroba a prodej. Firma jej již nevyrábí a doprodávají se poslední skladové zásoby.

Becherovka mění majitele

Firma Jan Becher – Karlovarská Becherovka je společností s více než dvousetletou tradicí. Byla založena v roce 1807 rodinou Becherů, tehdy jako rodinný podnik. Becherovka byla roku 1922 zaregistrovaná jako ochranná známka. Status akciové společnosti má od roku 1994. V roce 2001 byl dokončen proces privatizace a společnost přešla do vlastnictví francouzské skupiny Pernod Ricard, jednoho z největších výrobců destilátů a vína na světě.

To se nyní mění, protože Pernord Ricard se zaměřuje na výrobu a prodej světových likérů ve velkých objemech a to Becherovka tak úplně nesplňovala, protože ve světě nejde o až tak známý likér a Pernord Ricard měl již ve svém portfoliu jiné podobné likéry, které byly prodejně úspěšnější a tak by se mu nevyplatilo investovat značné sumy do marketingu všech značek. Becherovka je sladký bylinný destilát, což ji řadí celosvětově na okraj zájmu, i když je ve střední Evropě velmi oblíbená.

Becherovku nově bude vlastnit polský Maspex

Maspex je největší soukromá společnost v potravinářském sektoru v Polsku a jedna z největších ve střední a východní Evropě. Becherovka má posílit pozici společnosti v Česku i na Slovensku. V současnosti jí patří druhé místo v segmentu bylinných likérů v České republice a jedná se o značku s bohatou tradicí, která se vyrábí nepřetržitě od roku 1807. Becherovka zapadá do trendu na trhu, kde se větší oblibě začínají těšit nápoje s nižším obsahem alkoholu.

V Česku společnosti Maspex vlastní výrobní závod ve Veselí nad Lužnicí. Ve svém portfoliu drží téměř 70 značek a její produkty najdou zákazníci ve více než 70 zemích po celém světě. Dokončení obchodu se očekává do konce června 2024. Skupina Maspex se stane vlastníkem značky Becherovka spolu s výrobním závodem a skladem v Karlových Varech.

Očekává se, že nový majitel bude investovat do rozvíjení značky s cílem získat větší tržní podíl a také se dají očekávat novinky v portfoliu, se kterými jistě přijde.