Řízení pod vlivem alkoholu 1/3 – Statistiky a tresty

O alkoholu za volantem by se daly napsat stohy článků a většinou to bývá ke konci, kdy se počítají oběti havárií a dopravních nehod smutné čtení.

Téma opilců za volantem také využívá mnoho filmů ať už českých komedií odkud je i známá hláška „veselý řidič – smutný vrah“, nebo například amerických filmů, kde se opilý hlavní hrdina pravidelně vrací z oblíbeného baru domů svým autem a všem to tam přijde úplně běžné.

Tolerance alkoholu za volantem v ČR a ve světě

V Česku platí ze zákona nulová tolerance alkoholu za volantem.

A nutno podotknout, že v mezievropském či světovém srovnání je nulová tolerance spíše unikát.

A k tomuto zákonnému ustanovení existují dva zcela protichůdné proudy názorů:

  • První proud tvrdí, že nulová hladina alkoholu je pozůstatek z dob komunismu, kdy se vše zakazovalo a omezovalo a poukazují na okolní státy a Západní Evropu, kde je nějaké to pivo či panák tolerováno. A navrhují, aby Česko svojí právní úpravu týkající se alkoholu novelizovalo a posunulo právě tímto směrem.
  • Druhý proud – a zde se jedná zejména o ty státy, kde nějaký ten alkohol za volantem tolerují, jen tiše závidí, a říká, že u nich je pití alkoholu tradice a pokrokovou nulovou toleranci, jako máme my, by se jim tam nikdy nepodařilo protlačit parlamentem.

Spolu s Českem mají z okolních zemí nulovou toleranci alkoholu v krvi pouze Slovensko, Maďarsko a Rumunsko. Ve Velké Británii či na Maltě můžete naopak řídit až s 0,8 promile alkoholu v krvi. U zbylých evropských států se tolerance obvykle pohybuje někde mezi 0,2–0,5 promile.

Dopravní nehody a havárie pod vlivem alkoholu

Omezení alkoholu za volantem je však nutné vnímat jako nástroj zabránění škodám na zdraví. Zatímco Rumunsko vévodí v rámci Evropské unie žebříčku smrtelných dopravních nehod na jednoho obyvatele, Česko zase alkoholové konzumaci na obyvatele (resp. má druhé místo hned za Litvou). A řízení pod vlivem se Češi i přes jeho zákaz nevyhýbají, to právě naopak.

Každý rok je to zhruba šest 60 tisíc dopravních nehod způsobených požitím alkoholu; více než 40 % z nich skončilo zraněním, přes 10 % pak dokonce úmrtím. To je zhruba 2,5krát více, než je tomu u nehod střízlivých. S alkoholem souvisí zhruba 4 % dopravních nehod a havárií u nehod a havárií se smrtelnými následky to ale téměř 10 %. Nejvyšší podíl bourajících opilých řidičů je přitom mezi řidiči nákladních vozidel, tedy často profesionály.

Asi nepřekvapí, že riziko tragédie roste spolu s množstvím vypitého alkoholu. Motorické schopnosti a reflexy, které souvisí s připraveností reagovat na podněty (jako je například vyhýbání se, brždění), se zhoršují již při hodnotě do 0,5 promile alkoholu v krvi (asi 2 velká piva). Vyšší hodnoty pak narušují nejen reflexy, ale ovlivňují také rozhodnutí přijatá na vyšší úrovni; v opilosti se spíše rozhodnu, že je bezpečné v dané situaci předjíždět či že mohu bez obav přejet křižovatku na červenou.

Řidič, který má v krvi 0,8 promile alkoholu, se oproti střízlivému řidiči až s 2,7krát vyšší pravděpodobností stane účastníkem nehody, u 1,5 promile pak pravděpodobnost roste 22krát. Ačkoli se nejvíce nehod se závažnými následky vyskytuje v pásmu naměřených 0,8 – 1 promile, i nehody s naměřenými méně než 0,3 promile vykazují oproti těm, v němž alkohol roli nehrál, zvýšenou závažnost.

V Česku platí neoficiální tolerance alkoholu

Pokud za volantem nadýcháte do 0,24 promile alkoholu, neměli byste být teoreticky nijak postihováni:

  • Hodnota do 0,2 promile alkoholu se považuje za možnou přirozenou hladinu alkoholu v krvi.
  • Na 0,04 promile alkoholu je pak stanovena možná odchylka měřícího přístroje.

Do problémů se tak při této hodnotě můžete ze zákona dostat obvykle jen v momentě, kdy se k pití před jízdou sami přiznáte, či o něm existují jiná svědectví.

Nicméně se nedoporučujeme na to spoléhat. Jediný způsob, jak mít jistotu, je před jízdou autem vůbec alkohol nepít. 

I jediné pivo před cestou může být problém. Motorické funkce a reflexy se zhoršují už při požití velmi malého množství alkoholu. Každé tělo navíc odbourává alkohol jinak rychle v závislosti na mnoha faktorech, ženy mimo jiné v průměru výrazně pomaleji než muži.

Postihy zařízení v opilosti jsou přísné

  • Do 1 promile obsahu alkoholu v krvi se obvykle jedná přestupek, řidiči hrozí pokuta do 20 tisíc korun, 7 trestných bodů a zákaz řízení na 6 měsíců až rok.
  • Při překročení hranice 1 promile je pak řízení téměř bezpodmínečně považováno za trestný čin, za nějž hrozí až 3 roky vězení, pokuta až 50 tisíc korun a zákaz řízení na 1–2 roky.
  • Odmítnutí dechové zkoušky je pak podobně jako řízení s obsahem alkoholu v krvi do 1 promile považováno za přestupek, hrozí za něj však pokuta až 50 tisíc korun a zákaz řízení motorových vozidel na 1 až 2 roky.

Výše trestu samozřejmě záleží na více faktorech, jako zda byla způsobena dopravní nehoda, či zda se jedná o recidivu.

V některých případech vám hrozí až 3 roky odnětí svobody. Při uvažování o výši trestu bere soud v potaz následující okolnosti: 

  • Způsobili jste pod vlivem alkoholu dopravní nehodu
  • Řídili jste opilí při výkonu povolání
  • Řídili jste pod vlivem alkoholu prostředek hromadné dopravy
  • V posledních 2 letech jste byl za obdobný trestný čin souzen

Před soud se můžete dostat i v případě, že jste nadýchali do 1 promile. Zde musí správní orgán, resp. obžaloba dokázat, že jste řídili ve stavu vylučujícím způsobilost. To se řeší dechovou zkouškou a krevními testy. 

Každý kdo se tzv. vyboduje a přijde o řidičský průkaz navíce než 18 měsíců bude muset nově povinně absolvovat terapeutický program v délce cca 20 hodin, aby mu mohl být navrácen. Tato povinnost bude platit i pro toho, kdo odmítne při policejní kontrole orientační zkoušku na alkohol či drogy, nebo obdrží soudně nařízený zákaz řízení.

Výjimku, kdy je možné řídit i po požití alkoholu tvoří případ krajní nouze, tedy když nebezpečným jednáním odvracíte ještě větší nebezpečí. Pokud někdo v ohrožení života potřebuje okamžitě do nemocnice, a vy jste jediný člověk, který je schopen auto řídit, pak vám bude jízda pod vlivem alkoholu prominuta (za předpokladu, že během cesty nezpůsobíte neštěstí většího rozsahu, než které jste se pokoušeli odvrátit).

Pro cestu autem zpět to však již samozřejmě neplatí.

Všechny díly